Förhindra skilsmässa efter betänketidens utgång

Hej vad händer om jag vägrar att skriva på en skilsmässa efter betänketiden har gått ut?

Jag är den parten som inte vill men motparten vill,och det är ett barn inblandat i detta,har förmodligen inget att vinna på det men frågan kommer av desperation.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 kap. Äktenskapsbalken (ÄktB) finns regler kring äktenskapsskillnad mellan makar. Enligt 5 kap. 1 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K4P8S2 har makar rätt till äktenskapsskillnad om de båda är ense om att äktenskapet ska upplösas. Äktenskapsskillnaden ska emellertid föregås av betänketid, om båda makarna begär det eller om någon av dem varaktigt bor tillsammans med eget barn under 16 år som står under den ena makens vårdnad. Om endast en av makarna vill att äktenskapet ska upplösas så har den maken rätt till äktenskapsskillnad endast efter betänketid, vilket framgår av 5 kap. 2 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K5P2S1 . Detta lagrum är tillämpligt inte bara då ansökan om äktenskapsskillnad uttryckligen bestrids av den andra maken, utan också i de fall då den andra maken inte yttrar sig. Betänketiden inleds när makarna gemensamt ansöker om äktenskapsskillnad eller när den ena makens yrkande om äktenskapsskillnad delges den andra maken. Har betänketiden löpt under minst sex månader, ska dom på äktenskapsskillnad meddelas om någon av makarna då framställer ett särskilt yrkande om det. Framställs inte ett sådant yrkande inom ett år från betänketidens början, faller frågan om äktenskapsskillnad, 5 kap. 3 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K5P3S1 .

Vad som kommer att ske när du inte godkänner skilsmässan efter betänketidens utgång, är att äktenskapsskillnaden ändå kommer att genomföras. Detta eftersom 5 kap. 2 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K5P2S1 stadgar att den ena maken har rätt till äktenskapsskillnad efter betänketid. Det nyss nämnda lagrummet är som sagt tillämpligt både i situationer då den andra maken bestrider ansökan om äktenskapsskillnad samt i situationer där denne inte yttrar sig överhuvudtaget. Det går således inte att förhindra att skilsmässan mellan er går igenom efter att betänketiden har löpt ut. Detta förutsätter dock att den ena maken framställer ett yrkande om äktenskapsskillnad inom ett år från betänketidens början, för att äktenskapsskillnaden ska gå igenom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare