Förhållandet bodelning & testamente

Om två personer är gifta, och således har giftorättsgods, kan den ena (vid dödsfall) författat ett testamente som ger bort ALL egendom (inkl. giftorättsgodset)?

Exempel: A och B är gifta. B har en son som inte är A:s bröstarvingen. När B dör har hon ett testamente som säger att C (B:s son) skall få alla hennes tillgångar. Ställer sig testamentet över bodelningen? Om så, gäller det då för A att åberopa basbeloppsregeln för att få ut en del av giftorättsgodset?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

När en gift person avlider ska bodelning ske innan arvet fördelas. Testamente kan endast reglera hur arvet fördelas och kan därför inte påverka bodelningen, vilken ju sker först. Oavsett om den avlidna maken testamenterat bort alla sin egendom ska alltså bodelning ske, i vilken efterlevande make har rätt till hälften av det totala värdet av nettogiftorättsgodset, 11:3 äktenskapsbalken.

Om efterlevande makes tillgångar understiger fyra basbelopp (177 600 kr år 2014) även efter en bodelning så kan hen åberopa basbeloppsregeln i 3:2 st. 2 ärvabalken för att få ut arv för att komma upp till fyra basbelopp, även om testamente finns.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare