Förföljd av person med funktionsnedsättning

Hej jag har träffat en kvinna via en telefonlinje och jag har efter en kort tid bett om att få avsluta kontakten.Detta har ej respekterats av kvinnan utan hon fortsätter att skicka sms o ringa o skriva kränkande sms av sexuell art o kränkande saker om min Kristna tro också.Har bett henne sluta flera gånger med det hjälper ej.Till saken är att kvinnan är handikappad o har Asbergers syndrom men det frångår väl ej hennes ansvar då hon verkar normalbegåvad-.Så hennes beteende är väl klassad som ofredande i juridisk mening.Hur stor chans har jag att detta ärende leder till åtal.Då hon har ett funktionshinder hur ser Åklagare o Domare på detta?För om detta ärende kan ta månader i anspråk då kan ju hon fortsätta under tiden att trakassera.!!Man har hört per rykte att Polisen ofta ber en byta mobilnummer men jag har haft det numret i åratal o vill ej ändra det!Vad är era råd eller kunskap i detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Att vid upprepade tillfällen ta kontakt med någon och därvid ofreda vederbörande kan utgöra olaga förföljelse förutsatt att de upprepade handlingarna företas med uppsåt (se 4 kap. 4 b § och 1 kap. 2 § brottsbalken).

Vad beträffar uppsåtsbedömningen torde mycket riktigt graden av funktionsnedsättning komma att bli avgörande eftersom det inte tycks råda några tvivel om att gärningsmannen åtminstone bort ha ägt kännedom om din inställning till agerandet. Rent allmänt kan sägas att en person måste ha tillräcklig tankeförmåga för att kunna företa medvetna handlingar och därvid i det specifika fallet förmå inse att handlingen inte är rättfärdig (huruvida personen själv finner handlingen moraliskt godtagbar eller ej är delvis en annan fråga) för att kunna anses agera uppsåtligt. Av detta följer att det svårligen går att uttala sig generellt om vilken grad av funktionsnedsättning som krävs, varför det ej heller är möjligt att utan mer ingående kunskap avgöra om en person med en viss diagnos kan anses agera uppsåtligt.

Befinnes gärningsmannen ha haft uppsåt såväl till företagandet av de enskilda gärningarna som det upprepade handlandet har vederbörande gjort sig skyldig till ovannämnda brott förutsatt att ett tillräckligt antal fall av ofredande med eller utan sexuella inslag förekommit. Hur många fall som krävs är avhängigt varje enskild gärnings svårighetsgrad, varför det ej är möjligt att ange någon specifik siffra. Att (ovälkomna) kränkande textmeddelanden typiskt sett föranleder en tillräckligt kännbar fridskränkning för att utgöra brott (ofredande i de fall sexuellt kränkande innehåll saknas och annars sexuellt ofredande) är däremot betydligt klarare (jfr. 4 kap. 7 § och 6 kap. 10 § brottsbalken).

Vad gäller sannolikheten för åtal och fällande dom är förstås bevisläget av störst relevans. För att en anmälan skall leda till åtal krävs att åklagaren efter avslutad förundersökning bedömer ”tillräckliga skäl” föreligga, varmed avses att åklagaren på objektiva grunder skall kunna förvänta sig en fällande dom. En fällande dom kräver som en konsekvens av oskyldighetspresumtionen att gärningsmannens skuld ställs bortom rimligt tvivel, vilket kräver relativt mycket i bevishänseende.

Slutligen bör tilläggas att andra medel finns att tillgå i händelse av att kvinnan skulle bedömas ha en tillräckligt allvarlig funktionsnedsättning för att inte kunna agera uppsåtligt. Hon skulle således inte tillåtas fortsätta trakassera dig enkom för att hon inte bedöms mentalt stabil nog att agera medvetet.

Sammanfattningsvis gäller således att utfallet i stort är avhängigt kvinnans funktionsförmåga samt möjligheterna att bevisa de påstådda faktiska omständigheterna, men att du oberoende av resultatet av eventuellt brottmål har möjlighet att förhindra en fortsatt förföljelse. Troligen vore det rekommendabelt att i första hand försöka ta kontakt med socialtjänsten i kvinnans hemkommun och därvid göra en anmälan.

Önskas vidare hjälp i ärendet är du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn: 08-533 300 04) eller e-post: info@lawline.se.

Brottsbalken finner du här.

Gustaf WiklundRådgivare