FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/06/2020

Förfalskad signatur på överskrivning av fastighet

När min farfar dog gick hans landställe över till min farmor. Min farbror övertygade då henne att skriva över detta helt till honom. Min farbror hävdar att landet tillhör honom och att han har fått en signatur av min pappa (förfalskad) som gör att detta är legitimt. Finns det något att göra som barnbarn i denna fråga. Vad händer när farmor går bort? Har min pappa rätt till halva landstället då? Pappa orkar/ har inte medel att ta det till rätten. Är detta något som delas upp automatiskt då farmor går bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att förfalska en annan persons underskrift är ett brott, se urkundsförfalskning i 14 kap. 1 § brottsbalken (BrB). För att det ska vara på tal om en urkundsförfalskning så måste din farbror (bland annat) haft uppsåt (avsikt) till vad han har gjort. Dessutom måste förfalskningen innebära fara i bevishänseende, vilket innebär att det ska vara sannolikt att avtalet ska kunna tas för äkta och att din pappa alltså ska verka ha avsagt sig rätten till fastigheten. Om det helt saknas sannolikhet för att urkunden kommer användas som bevismedel föreligger inte fara i bevishänseende, tillexempel om ni med blotta ögat kan se att det är en förfalskad handling, samt så måste underskriften ha varit så bra att en utomstående skulle kunna luras utav den. Utöver att en dom om urkundsförfalskning kan innebära att din farbror döms till upp till två år i fängelse har det även verkan att det förfalskade avtalet lämnas utan verkan

Jag vill råda dig till att polisanmäla händelsen. Det är en viktig början för att få rätsida på det hela. Det kan du göra på polisens hemsida eller genom att ringa 114 14. Polisen kan dessutom ge dig rådgivning till vad du bör göra härnäst.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare