Förfallodag faktura

Med förfallodag på en faktura menas:

a/ Beloppet på fakturan skall betalas senast denna dag

b /Beloppet på fakturan ska vara säljaren tillhanda senast denna dag

Vilket av alternativen gäller?

Lawline svarar

Med förfallodag på en faktura menas den dagen då betalning skall vara borgenären tillhanda, d.v.s. borgenären skall ha pengarna på sitt konto senast förfallodagen. Om så inte skett kan gäldenären, den som skall betala fakturan, drabbas av ex. dröjsmålsränta.

Svaret på din fråga är alltså att alternativ B är det som gäller.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger!

Johanna MatsdotterRådgivare