Företrädesrätt till återanställning- skäligt erbjudande

Hej

Jag blev nyligen uppsagd pga arbetsbrist. Jag har skrivit på om att jag vill ha företrädesrätt om det uppstår en ledig tjänst. Sista tiden innan jag blev uppsagd var jag på semester och fick då en fråga om att jobba 1 vecka som vikarie. De nämnde också att jag skulle bli av med min företrädesrätt om jag tackade nej till tjänsten. Då jag inte var inplanerad att jobba och jag var på semester hade jag tagit på mig andra åtaganden och blev därför av med min företrädesrätt då jag var tvungen att tacka nej. Kan detta verkligen stämma? isåfall kan de ju köra lite hur de vill för att se till att jag tackar till slut. Gäller inte detta för återanställning till en fastanställning? har varit fastanställd i 8 år och jobbat för företaget i 10 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan om företrädesrätt till återanställning behandlas i Lag om anställningsskydd, som du hittar https://lagen.nu/1982:80.

I 27§ LAS framgår att en arbetstagare förlorar sin rätt till företräde till återanställning om man avvisar ett erbjudande som ”skäligen borde ha godtagits”. Vilka erbjudanden som är att anse som skäliga framgår inte direkt av lagtexten, däremot finns det rättsfall på området. I AD 1982 nr 158 kom Arbetsdomstolen fram till att en chaufför som varit tillsvidareanställd i cirka fem år inte förlorade sin företrädesrätt när han avvisade ett erbjudande om en tre månaders visstidsanställning. I ditt fall har du varit tillsvidareanställd under en längre tid och det rör sig dessutom om en väldigt kort visstidsanställning. Det talar för att du inte bör förlora din företrädesrätt om du avvisar erbjudandet om vikariatet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare