Företrädesrätt till återanställning

Hej, blev uppsagd pga arbetsbrist(ekonomiska skäl, dålig ekonomi i företaget).

Efter det har dom tagit in en annan som fått jobba rätt många dagar när dom inte hunnit med, får dom göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man har företrädesrätt till återanställning ifall allt av följande stämmer (25 § LAS)

1. Uppsägningen har skett pga. arbetsbrist

2. Man har varit anställd på arbetsplatsen i mer än 12 månder under de senaste 3 åren

3. Det har varit mindre än 9 månader sedan man blev uppsagd(inte när man slutade arbeta)

4. Det finns inte deltidsanställda som har begärt mer timmar på arbetsplatsen(25a § LAS)

Om arbetsgivaren är aktiv på flera platser och kollektivavtalsområden gäller denna rätt endast inom de områden man tidigare varit anställd. Vidare gäller att återanställningar ska ske efter vem som har arbetat på arbetsplatsen längst innan den blev uppsagd.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare