FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/02/2018

Företag kan vara bundna vid gamla avtal trots ny ägare

Hej!

Jag har en web butik som jag beställt och haft från E-butik i flera år.

Nu har Jetshop köpt/tagit över dem och deras kunder. Dvs. mig.

De har nu sagt att jag måste skriva på ett nytt avtal med dem som är flera gånger dyrare!

Gäller inte mitt gamla avtal undrar jag? Är de inte bundna av det avtal jag gjort med E-butik eftersom de tagit över/köpt verksamheten med kunder och allt?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Frågan i ditt fall är vem du har ingått avtal med och hur ägarbytet av företaget gått till.

Om man ingår ett avtal med ett företag som drivs som enskild näringsverksamhet så är avtalet med personen bakom företaget, och man kan kräva att den personen fullgör avtalet. Om man ingår ett avtal med ett företag som är ett aktiebolag så är det företaget som ska fullgöra avtalet oavsett vem som äger företaget.

Oavsett hur ägarförhållandena ser ut i det här fallet så har du slutit avtal med E-butik. Om Jetshop har köpt hela bolaget E-butik är det fortfarande E-butik som ska fullgöra avtalet, dvs. leverera tjänsten till dig och avtalet gäller mellan dig och E-butik, trots att E-butik ägs av ett annat företag.

Om Jetshop bara har köpt "innehållet" i E-butik, dvs. deras tillgångar och kunder, osv., så har du också fortfarande ett avtal med E-butik, trots att de inte längre har tillgångar, och företaget är ändå skyldigt att fullgöra avtalet. Om Jetshop har tagit över avtalet från E-butik i samband med köpet är Jetshop bundet vid avtalet och de kan inte kräva att du skriver på ett nytt avtal utan endast göra vad som står i avtalet, kanske omförhandla eller häva avtalet och sedan erbjuda ett nytt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare