Föreskriva att avräkning inte ska ske såsom förskott på arv

Hej! Det är så att jag undrar om min gamla mor kan ge bort sina pengar till mig medan hon lever? Jag är det enda kvarlevande barnet sedan alla mina 3 syskon dött. Mina syskon som är döda har barn. Nu vill min mor att jag ska få alla pengar. Jag vet att jag blir tvungen att dela med mina syskon barn om mor går bort och pengarna finns på hennes konto. Är det bara för mig och mor att gå till banken och föra över pengar? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln är att det som din mor under sin livstid ger dig som bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv på ditt arv efter din mor, med undantag för sedvanliga gåvor såsom födelsedagspresenter, och sådant som hon lagt på dig för att fullgöra sin underskyldighet. Dock ska ingen avräkning ske om din mor anger i t.ex. ett gåvobrev att avräkning inte ska ske. Detta framgår av 6 kap. 1 och 2 §§ ärvdabalken.

Således kan din mor gällande pengarna upprätta ett gåvobrev till förmån till dig, och däri ange att avräkning inte ska ske såsom förskott på arv. Annars kommer den summa du får av din mor avräknas på ditt arv efter din mor, till förmån för dina syskonbarn.

Hoppas det var svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare