Föreskrift om enskild egendom i testamente

Kan jag skriva i ett testamente att min sons arv efter mig skall vara hans enskilda egendom, en fastighet samt en ½ fastighet samt aktier o banktillgångar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det går bra att skriva att arvet efter dig ska vara din sons enskilda egendom. Det innebär att denna egendom inte ingår i en eventuell framtida bodelning mellan din son och hans make/maka. Det är värt att notera att avkastning från aktierna som huvudregel är giftorättsgods och därmed ingår i bodelningen. Vill du att även avkastningen ska bli enskild egendom måste du därför särskilt skriva det i testamentet. Pengar till följd av försäljning av någon av fastigheterna blir automatiskt enskild egendom.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare