Föreligger nödtestamente (holografiskt testamente) vid självmord?

Mamma tog sitt liv. Skrev att hennes sista vilja var att vi tre systrar skulle ärva hälften och min äldsta systers två barn den andra hälften. Inget som var bevittnat,utan bara hennes ord. Jag tänker bestrida detta eftersom det finns två barnbarn till. Vi var överens men nu har det blivit en massa tjafs. Vad är mina chanser att få rätt? Vi skulle dela på tre och sedan hjälpa våra barn hur vi ville. Det finns en lägenhet som kommer att hamna runt två millioner,enl mäklare. Hoppas på snabbt svar. Lise-Lotte Johansson 0704059149

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inledningsvis beklaga den oerhört svåra situation ni befinner er i.

Jag kommer först behandla formkraven för testamente, sedan vilka alternativ som finns om testamente inte är upprättat och slutligen vad som händer om även inte dessa alternativ kan tillämpas. Sistone framställer jag en rekommendation.

Formkrav för testamente

Huvudregeln är att testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. Vittnena ska närvara samtidigt när testatorn skriver under testamentet eller då denne vidkänns sin underskrift och vittnena ska själva skriva under testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken). Dessa formkrav uppfylls inte i detta fall, varför ett giltigt testamente inte kan sägas finnas.

Alternativ till ordinarie testamente

Om testatorn är sjuk eller på grund av annat nödfall är förhindrad att upprätta testamente enligt dessa formkrav, finns möjlighet för testatorn att upprätta ett så kallat nödtestamente. Det har ansetts att kravet på att en nödsituation ska föreligga inte bör sättas allt för strängt och att samtliga omständigheter ska beaktas i varje fall. Bedömningen sker från arvlåtarens ståndpunkt och om situationen varit sådan att denne haft fog att anse det nödvändigt att frångå huvudregelns formkrav. Det finns två former av nödtestamenten.

Muntligt testamente

Muntligt testamente. Ett muntligt testamente innebär att testatorn förordnar om sin kvarlåtenskap muntligt inför två samtidigt närvarande vittnen. Ett muntligt testamente kan upprättas i anslutning till skriftliga anteckningar. En testator kan alltså genom muntliga uttalanden förklara att en handling innefattar hans yttersta vilja och testamentet blir då att bedöma enligt reglerna om muntligt testamente. I detta fall är dock inte muntligt testamente aktuellt.

Holografiskt testamente

Ett holografiskt testamente innebär att testatorn själv upprättar och undertecknar en skriftlig handling. Ett holografiskt testamente skiljer sig från ett vanligt testamente på så sätt att det inte kräver att några vittnen närvarar. Holografiska testamenten upprättas när det föreligger nödfall (10 kap. 3 § ärvdabalken). I detta fall har skrivelse upprättats utan vittnen. Fråga är alltså, om man kan säga att er mamma upprättat ett holografiskt testamente som kan vara giltigt, alltså om det förelegat nödfall. I två rättsfall, NJA 1938 s. 511 och NJA 1950 s. 498, fastställde Högsta domstolen, att i det fall det kan antas att den avlidne befunnit sig i ett sådant sinnestillstånd att självmord aktualiserats, det får anses som att sådant nödfall föreligger, som krävs för giltigt testamente. Man tar även hänsyn till testamentets klara utformning.

Slutsats

Det är min uppfattning, att er mamma har upprättat ett giltigt holografiskt testamente. I sådana fall ska kvarlåtenskapen fördelas såsom det anges i skrivelsen och ni tre systrar ska tilldelas häften och den äldsta systerns barn ska tilldelas den andra hälften. Du har alltså förmodligen inte så stora möjligheter att vinna framgång med att bestrida det hela.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare