Föreligger ett kontraktsbrott och vad blir följden?

Hyr en frisörstol på en salong som jag har kontrakt fram till 28 februari. Men hyresgivaren har valt att ta verksamheten till annan lokal fr.o.m. 1 feb. Där jag inte är inkl. Har ingen arbetsplats att gå till i 1 månad. Bryter hon kontrakt? Måste jag betala för en stol som jag inte har tillgång till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag påpeka att jag inte har sett kontraktet. Jag har därmed inte kännedom om avtalsvillkoren, varför jag inte kan lova dig att nedanstående svar är korrekt. Om ett kontraktsbrott föreligger eller inte beror dels på om avtalet ens är giltigt och på dels vad avtalsvillkoren faktiskt säger.

Jag utgår nedan från det lilla jag vet om ert avtal samt att desamma är giltigt. Om du har ett giltigt kontrakt med hyresupplåtaren om hyra av frisörstol i frisörsalong fram till slutet av februari så är denne skyldig att förse dig med en frisörstol i en salong fram tills dess. Underlåts det innebär det ett kontraktsbrott. Om det står att ditt befintliga kontrakt gäller fram tills 28 februari lär du således ha rätt till skadestånd om du till följd av kontraktsbrottet får extra kostnader pga att du nu måste hyra en annan stol i en annan lokal till ett högre pris än priset enligt ditt befintliga avtal. Om hyresupplåtaren kräver hyra av dig utan att förse dig med en stol enligt avtalet behöver du givetvis inte betala.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare