FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2018

Fördröjning av löneutbetalning

Hej.

Jag har nyligen börjat arbeta inom socialtjänsten där jag bor igen efter något år där jag varit på andra ställen. Jag använder då ett bemanningssystem där jag klickar i mig som tillgänglig, när jag gjorde detta första gången jag arbete så fick jag jobb både på dag, kväll och på natten, och det var inga problem.

Nu när jag kommer tillbaka, så gör jag likadant och blir bokad på ett nattpass - när sedan lönen ska komma så förklarar dem att jag i teorin inte har rätt till min lön då jag inte har ett anställningsavtal för nattarbete, något som inte framgick när jag fick tjänsten. Men dem sa att jag kommer få min lön, men först utbetald en månad senare.

Så min fråga är, har dem rätt att dra in min lön en månad på grund av fel som dem själva i administrationen har gjort, då jag blivit bokad av personer som bör veta ifall jag får jobba de passen dem bokar mig på? Och (med stor sannolikhet inte) kan man kräva dröjmålsränta på lönen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För arbetad tid, har du naturligtvis rätt att få den lönen som står föreskrivet i avtalet. Arbetsgivaren bör alltså ha betalat ut din lön i tid, eftersom det verkar som att felet står på deras sida. Det kan bryta mot 54 § lag om medbestämmande i arbetslivet ifall du har ingått ett kollektivavtal som innebär att lönen ska betalas ut inom en viss tid. Enligt 55 § MBL har man som arbetstagare möjlighet att begära skadestånd, som utformas efter skadans storlek, ifall arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet. Men jag antar att eftersom du nu kommer att få lönen i slutändan, så kommer storleken på ett eventuellt skadestånd förmodligen motsvara storleken på ett belopp om dröjsmålsränta.

Obetalda löner utgör en penningfordran enligt 1 § räntelag (1975:635). I mitt svar utgår jag ifrån att det inte är avtalat om ränta i anställningsavtalet eller dylikt, därför är räntelagen tillämplig. Huvudregeln enligt 2 § räntelagen är att ränta enbart utgår efter förfallodagen av fordran (dröjsmålsränta). Om det t.ex. framgår i anställningsavtalet att lönen ska betalas den 25:e utgår alltså ränta på tiden därefter fram tills att betalning sker, enligt 6 § räntelagen.

Om arbetsgivaren inte går med på att betala allmänt skadestånd eller dröjsmålsränta, så kan du vända dig till facket om du är medlem där. Annars har du själv möjlighet att anlita ett juridiskt ombud och föra en skadeståndstalan mot arbetsgivaren hos tingsrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare