FrågaEKONOMIÖvrigt24/09/2014

Fordrings-, sak-, obestånds-, förmögenhetsrätt?

Hej, Jag vill ha en utförlig förklaring till hur kredit- och obeståndsrättens alla delar hänger ihop, dvs hur kredit/fordring, säkerhetsrätt, sakrätt, obestånd och förmögenhetsrätt hänger samman med varandra. Vill gärna ha det förklarat utifrån ett enkelt rättsfall/keys.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Din fråga är kort ställd men svaret kan inte hållas kort på grund av frågans karaktär. Inte heller kan svaret göras väldigt utförligt då det i princip blir ett alldeles för långt svar. Därför besvaras den mycket ytligt.

Till en början kan noteras att dessa "rätter" som du frågor om tillhör den så kallade civilrätten, dvs. den del av den juridiska läran som rör fysiska och juridiska personers inbördes förhållanden.

Förmögenhetsrätten, vilken är en undergrupp till civilrätten, rör den ekonomiska aspekten av ovan nämnda personers förhållanden med varandra. Till denna rätt hör bl.a. fordrings-, sak- och obeståndsrätt.

Fordringsrätten rör just den juridiska regleringen av fordringar och en lag värd att direkt nämnas här, är är lagen om skuldebrev (här). Denna reglerar uppkomsten av skuldebrev. Andra lagar att nämna inom denna disciplin än räntelagen (här) och preskriptionslagen (här), vilka bland annat reglerar när och hur mycket ränta man får ta ut på en fordran som inte är betald i tid; och efter hur lång tid en fordran preskriberas.

Sakrätten berör bland annat äganderätt till lös och fast egendom, men berör också obeståndsfrågor. Sakrätten är i svensk rätt till största del oreglerad och får sitt innehåll främst genom praxis, men en princip som kan vara värd att nämna är traditionsprincipen. Denna innebär att en köpare av en vara blir skyddad mot en säljares borgenärer vid säljarens konkurs bara om varan som såldes blivit till köparen levererad (traderad). Med andra ord, om köparen har betalat för varan men inte fått den levererad (och inte speciella undantag är tillämpliga) kommer varan att ingå i säljarens konkursbo. Sakrätten rör också panter och säkerheter, där även traditionsprincipen anses gälla, självklart med vissa speciella förutsättningar.

Vill du ha mer kött på benen rekommenderas läsning rörande allmän förmögenhetsrätt och speciell förmögenhetsrätt samt studium rörande respektive rättsområde.

Hoppas mitt korta svar är tillfredsställande.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare