Fordran gentemot arbetsgivare

Min fd chef är skyldig mig 13 000 kr sen 3 mån tillbaka som hon ej vill betala. Hon påstår att hon har 5000 hon ska betala mig men inte har råd med nu. Jag har anställningsavtal, vittnen och personalliggare som bekräftar mina arbetstimmar. Dock har arbetsplatsen inget kollektivavtal. Bett om betalningsföreläggare och nästa steg för målet är tingsrätt vilket ju kan bli dyrt för mig om jag förlorar.

Hur har hon möjlighet att vinna detta fall? Jag har som sagt mer bevis än chefen. Vill mest veta vad jag har för odds att få rätt och om det är värt för mig att ta detta vidare till tingsrätt.

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Efter st ha läst ovanstående skulle jag säga att du har stora möjligheter att nå framgång i tingsrätt. Detta då du både har vittnen samt avtal som bekräftar arbetstimmar. Vidare skulle jag rekommendera att du tar reda på relevanta kontoutdrag som bekräftar exakt vilket belopp då har fått utbetalt. Detta kan intyga att du ej har fått tillräcklig utbetalning.

Isabella WidjestrandRådgivare