Fördelning av vinst på bostad vid bodelning

Jag och min man skall skiljas. Vi har gemensamt en bostadsrätt. Vi betalade 4 000000 kr när vi köpte den, nu är den värderad till 4 500 000. Vi har själva räknat ut att vi efter lån har 1 600 000 kr kvar. Hur mycket får jag då? Vi har inte skrivit äktenskapsförord, så enl. mig borde det vara 800 000 kr. För mig handlar det om veta hur mycket han kan köpa ut mig för, så jag kan kolla efter en ny bostad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då det rör sig om er gemensamma egendom och ni som framgått är gifta blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig, paragrafer som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Giftorättsgods
Av 7 kap. i ÄktB som behandlar makarnas, dvs. er, egendom, framgår i 1 § att all egendom sin inte gjorts enskild är att betrakta som giftorättsgods. Detta innebär att den bostadsrätt ni gemensamt införskaffat kommer att ingå i den egendom som vid äktenskapsskillnad (upplösning av äktenskap) ingår i bodelningen. Se även 10 kap. 1 § ÄktB.

Vem är i bäst behov av bostaden?
Som regel har den av er som bäst behöver bostaden rätt att överta denna, här får man göra en helhetsbedömning. Till exempel kan det vara av betydelse vem som har lättast att skaffa en ny bostad. Detta framgår av 11 kap. 8 § ÄktB.

Likadelning mellan makar av giftorättsgodset
Men generellt gäller vid er bodelning att ni båda ska erhålla egendom av lika stort värde vid bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Skulder kommer att avräknas från värdet på den egendom som ska fördelas och vad som därefter återstår ska värdemässigt delas lika mellan er. Detta innebär att den skulle som finns på er lägenhet kommer att avräknas. Detta framgår av 11 kap. 2 - 3 §§ ÄktB.

Om ni säljer lägenheten kommer alltså försäljningsvärdet att ingå i bodelningen. Hur mycket han kan köpa ut dig för beror helt på vad var och en av er erhåller i bodelningen, men ni ska alltså båda erhålla egendom till lika stort värde. Detta kan visas med ett exempel:

Makarna 1 och 2 ska skiljas och har tillsammans egendom till ett värde av 1 miljon kronor. Make 1 och 2 ska då erhålla egendom till ett värde av 500 000 kronor var. Make 1 erhåller två bilar värda 250 000/styck, make 2 erhåller bostaden värd 500 000 kronor. Det viktiga är alltså värdet av egendomen som erhålls.

Det har nu framgått att du kommer tillgodoräknas visten genom bodelningen. Jag hoppas detta ger svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare