Fördelning av kvarlåtenskap vid ett nytt äktenskap

Hej! Min pappa var gift och har två gemensamma barn.Vi är tre syskon från hans tidigare föhållande.Min pappas fru gick bort 1991. De hade hus som min pappa ärvde,huset är värd 5 miljoner . När min pappa går bort hur blir arvdellningen ?Kan min pappa göra något så att alla fem får lika mycket? Kan han ge huset som gåva? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor som berör arv regleras detta i ärvdabalken.

Eftersom er pappa var gift vid hans frus bortgång ärvde han all kvarlåtenskap från henne enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken med fri förfoganderätt. Detta innebär att när er pappa dör ska du och dina två syskon ärva den kvarlåtenskap som finns kvar av honom efter det att de andra två syskonen har fått ut sin mammas kvarlåtenskap, vilket borde inkludera det hus som er pappa ärvde från henne. Alltså kommer ni alla fem dela lika på den kvarlåtenskap som er pappa har, samt att de två syskonen kommer dela lika på huset.

Men ifall er pappa vill att fördelningen ska ske annorlunda kan han upprätta ett testamente enligt 10 kap. ärvdabalken. Det som dock är viktigt att pointera är att det han har ärvt från hans fru inte får ingå i testamentet då man inte får testamentera bort arv som getts med fri förfoganderätt.

Men om din pappa skulle vilja ge bort huset som gåva medan han lever finns det regler om detta i 3 kap. 3 § ärvdabalken. Skulle han vilja ge det till en arvtagare ses det dock som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken. I 3 kap. 3 § ärvdabalken anges det att om den efterlevande maken genom gåva har orsakat en väsentlig minskning av sin egendom, ska i en sådan situation efterarvingarnas andel öka genom rätt till vederlag. Vilket innebär att de två syskonen som ska ärva huset kommer få en större andel pga. minskningen av kvarlåtenskapen. Skulle dock huset ges till en arvtagare kan den dock få avstå från en del eller hela kvarlåtenskapen vid er pappas bortgång, så att fördelningen mellan arvtagarna blir lika, se 6 kap. ärvdabalken.

Sammanfattningsvis kommer alla fem vid er pappas bortgång få lika stor del av hans kvarlåtenskap. Eftersom att huset tillhörde hans fru innebär detta att de två syskonen som är bröstarvingar i det förhållandet ha rätt till huset vid er pappas bortgång. Dock kan er pappa ge bort huset som gåva samt att han också kan skriva ett testamente om han vill fördela sin kvarlåtenskap på ett annat sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare