Fördelning av fastighetsandel enligt uttryckt vilja i testamente

Som sambos köpte vi ett fritidshus med nuvarande ungefärligt värde 4 000 000.

Fördelning enligt lagfart för person A = 35 % 1 400 000 och person B = 65 % 2 600 000

Vi har nu gift oss.

Vi har fortfarande kvar fördelningen enligt lagfart och deklarerar fastighetsskatt därefter.

Vi har i ett testamente uttryckt vår vilja att arvet ska fördelas enligt lagfartens procentsats (eller motsvarande).

Fråga:

Gäller fördelningsprincipen enligt testamentet vid dödsfall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om samägande av fastighet mellan sambos

Som sambos gäller enligt sambolagen (om inget samboavtal finns) att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (enligt 3 § Sambolagen). Detta innebär att om man inte reglerar frågor som exempelvis den fråga du ställt, så gäller att om något (bostad eller bohag) köpts med syfte att båda sambor ska använda det gemensamt så blir egendomen samboegendom och ska delas på hälften var vid en eventuell bodelning.

Jag antar att ni dock hade något slags samboavtal med tanke på att det redan när ni var sambos var reglerat hur stor del av fastigheten som var skriven på respektive sambo.

Allmänt om arv mellan makar

Regler rörande arv återfinns i ärvdabalken(ÄB).

Huvudregeln enligt 3 kap. 1 § ÄB är att efterlevande make ärver allt om det inte finns särkullbarn som har rätt att få ut sitt arv direkt.

Arv mellan makar kan regleras både genom testamente och äktenskapsförord.

Innan man tar hänsyn till testamente eller eventuella särkullbarn finns det en rätt för efterlevande make att, om möjligt, få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp (ett basbelopp ligger på 45 500 kr, 2018, och ändras varje år). I värdet maken ska få ut inkluderas de den efterlevande maken fått ut genom bodelning och det som utgörs av den efterlevande makens enskilda egendom.

Testamente

Genom att skriva ett testamente kan man som testator kringgå den legala arvsordningen.

Ett testamente ska enligt 10 kap. 1 § ÄB vara skriftligt, bevittnat av två vittnen och underskriven av testatorn och vittnena.

Fastigheten i frågan

I ert testamente har ni angivit vilka procentandelar vardera make har i fastigheten. Ett testamente går över den legala arvsordningen ifall testamentet är skrivet på ett korrekt sätt (vilket anges under rubriken testamente). Detta betyder dels att den efterlevande maken kan bli tvungen att sälja fastigheten för att den avlidnes arvingar ska få ut sin del. Det går med andra ord att skriva ett sådant testamente med procentandelar av fastigheten i fråga. Det som man dock bör tänka på är att det kan vara bra att reglera förhållandet mellan arvingarna och efterlevande make. Exempelvis kanske man vill garantera att den av er två som överlever den andre får bo kvar i så kallat orubbat bo fram till dennes död. Och att man efter den andra maken dött kan dela upp fastigheten i arvet efter de andelar ni angett (A= 35 % och B= 65 %). I annat fall gäller att efterlevande make antingen behöver köpa ut arvingarna, eller så tvingas man sälja fastigheten för att arvingarna ska få ut sin del av arvet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så gäller fördelningen man bestämt i testamente i de fall testamentet är giltigt. Alltså kan ni i ert testamente skriva att A äger 35 % av fastigheten och B äger 65 %. Det som dock kan vara tryggt för den efterlevande maken är om ni även reglerar om denne ska få bo kvar i hemmet när den andre går bort.

Om ni behöver hjälp med att upprätta ett testamente kan vi erbjuda fastpris, ni kan kontakta mig på isabella.vasiliou@lawline.se så ordnar vi det!

Om du har följdfrågor eller funderingar är du hjärtligt välkommen att kontakta mig på samma email som ovan så återkommer jag så fort jag kan!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare