Fördelning av bostad när ena sambon gått in med mer pengar

Hej. Min son och hans tjej köpte en bostadsrätt för gemensamt boende i mars 2020. Min son, som redan ägde en mindre bostadsrätt, gick in med en större del pengar än sin flickvän vid det nya köpet. Något skriftligt avtal finns inte men jag tror att de talat om att vid eventuell separation så skall hon få ut sina pengar och han sina samt därefter dela på eventuell vinst. De har nu separerat och sonens och min farhåga är nu att pengarna delas upp mellan dem med hälften var på respektive konto när lägenheten säljs och att hon inte kommer att ge tillbaka det som han inledningsvis satsade i lägenheten.

Min fråga: har han rätt till dessa/sina pengar eller är det så att hon har rätt till hälften av hela försäljningssumman och inte behöver betala tillbaka det han betalt mer vid köpet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden finns i sambolagen. Den gemensamma bostaden anses vara samboegendom om den har förvärvats för gemensam användning (3 §). Eftersom din son och hans tjej köpte bostadsrätten för gemensamt boende anses bostaden vara samboegendom.

När samboförhållandet upphör kan någon av samborna begära att tillgångarna för fördelas genom en bodelning (8 §). Tidsfristen för att begära en bodelning är ett år. Bodelningen är begränsad till samboegendomen som ska fördelas lika mellan samborna (14 §). Det är möjligt att frångå denna likadelningsprincip om det anses vara oskäligt med hänsyn till samboförhållandets längd och sambornas ekonomiska förhållanden (15 §). Denna jämkningsregel är begränsad till att en sambo får behålla sin samboegendom, dvs. det är inte möjligt att överta den andras samboegendom.

Sambor kan upprätta ett samboavtal om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, sådant avtal måste dock vara skriftligt och undertecknas av båda samborna (9 §).

Sammanfattningsvis kan din sons tjej begära en bodelning inom ettårsfristen, bostaden ska då som huvudregel delas lika, oavsett hur stor andel som vardera sambo har lagt in. En muntlig överenskommelse är tyvärr inte ett giltigt samboavtal. Det är möjligt att göra avsteg från likadelningsprincipen om det anses oskäligt, ena sambon kan då få behålla mer av sin egendom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare