Fördelning av arvet efter en efterlevande make

Hej jag hoppas att jag kan få svar på min fråga ☺️

Min bror gick bort för två er sen ! efterlämnar sig en fru, inga gemensamma barn,

det finns inga barn över huvudtaget.

Men min brors fru har två halvsyskon som fortfarande finns kvar i livet !

Min bror testamenterade allt till sin fru vid hans bortgång !

Min fråga är vid min bror fru's bortgång vem ärver henne !

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår från din fråga: vem ärver din brors fru när hon går bort som efterlevande make. (När jag vidare använder orden "hon" och "henne" så menar jag din brors fru.)

Hur fördelas arvet?

Det måste först nämnas att det finns en legal ordning som gäller i vissa fall (se 3 kap. 1 § ärvdabalken). Enligt denna legala ordning ärver en efterlevande make med "fri förfoganderätt" efter den först avlidne maken, när det bl.a. inte finns några barn och testamenten. Efter att den efterlevande maken gått bort ska i så fall den egendom, som den efterlevande maken räknas inneha med fri förfoganderätt, delas lika mellan de två makarnas släktingar (se 3 kap. 2 § ärvdabalken). Om hon ärvt med fri förfoganderätt (och inte med full äganderätt), kan hon inte genom testamente testamentera bort sin makes egendom. Hon är bara fri att under sin livstid använda det som hon vill, inom rimliga gränser (hon får då inte heller försöka minska sin egendomsmassa genom gåvor, se 3 kap. 3 § ärvdabalken).

Detta är alltså den legala ordningen.

Man kan dock frångå den legala ordningen. Detta kan göras genom testamente. Du nämner att din bror testamenterade all sin egendom till sin fru. Hur arvet från henne fördelas vid hennes bortgång beror därför främst på hur din brors testamente varit konstruerat. Kan man av testamentet utläsa att han velat frångå den legala ordningen genom att han exempelvis skrivit att arvet efter honom tillfaller hans fru "med äganderätt/full äganderätt", innebär detta att hon ärvt honom med "full äganderätt" och efterarvsrätten efter din bror är utsläckt (jfr NJA 1950 s. 483, NJA 1963 s. 607). Detta skulle innebära att endast hennes släktingar kan ärva henne.

Ett testamente där en make bara konstaterar att "min fru/man ska ärva mig efter min bortgång", anses endast styrka den legala ordningen (se NJA 1950 s. 483). Om man alltså inte av testamentet kan utläsa att hon fått ärva med "full äganderätt", träder alltså den legala ordningen in. Om denna legala ordning, efterarvsrätt, efter din bror fortfarande gäller kan du i så fall komma att ärva honom efter hennes bortgång (din brors föräldrar ärver dock före dig, om de fortfarande lever).

Slutsats

Om det redan genom din brors testamente framgår att hon ärver allting med "full äganderätt" finns ingen efterarvsrätt, vilket innebär att endast hennes släktingar (hennes två syskon) skulle kunna få ärva henne efter hennes bortgång.

Men om det inte går att utläsa att hon fått egendomen med "full äganderätt" ska detta ses som att hon fått din brors egendom med "fri förfoganderätt" och efterarvsrätten skulle kunna fortfarande gälla. Detta skulle således medföra att: vid hennes bortgång ska hennes dödsbo delas lika mellan makarnas släktingar. Hälften skulle då tillfalla din brors släktingar. Det är främst din brors föräldrar som skulle få ärva den ena hälften av dödsboet. Bara om din brors föräldrar inte lever kommer skulle du få ärva denna ena halva i hennes dödsbo. Hennes två syskon skulle få dela den andra halvan av dödsboet emellan varandra.

Avgörande är alltså om det av testamentet går att utläsa att din bror velat sätta den legala ordningen (alltså efterarvsrätten) åsido (jfr 1950 s. 483).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor. Du kan bl. a. också fråga oss på telefon eller boka tid med våra jurister.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare