Fördelning av arv gällande makar

Hej!

Gift med en man som har förvaltare. Manen äger lägenhet. Jag äger sommar stuga. Hur ska vår egendom fördelas om han dör först? Om jag dör först?

Kan han skriva testamente och äktenskapförord?

Tack för svaret!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Eftersom du och din man är gifta omfattas ni utav 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen från den avlidna maken. Detta innebär att om din man skulle gå bort så blir du den efterlevande maken och således kommer du få ärva din makes egendom med fri förfoganderätt. Samma sak gäller om du dör först, dock är det då din make som äger allt med fri förfoganderätt.

Om ni har några gemensamma barn så är det först efter ni båda dött som dem kommer få ta del av den kvarlåtenskap som du och din man lämnar kvar.

När det kommer till avtal gällande fördelning av arv, är endast ett testamente giltigt och inte ett äktenskapsförord - då äktenskapsförord endast är giltigt vid en skilsmässa. Om du och din man vill fördela kvarlåtenskapen på ett specifikt sätt rekommenderar jag er att upprätta ett varsitt testamente. På sådant sätt säkrar ni att er kvarlåtenskap kommer fördelas på det sätt som ni vill ha det.

För att ett testamente ska anses vara giltigt måste vissa formkrav vara uppfyllda, så som att det ska vara skriftligt och bevittnat av två närvarande vittnen, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Om ni skulle behöva hjälp med att upprätta ett testamente kan ni boka tid hos en av våra jurister. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare