FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/03/2014

Förbud mot konkurrerande verksamhet i anställningsavtalet

Hej,

Jag ämnar detta halvår "jobba" som volontär som läxhjälp åt en frivilligorganisation. Det är således inget ekonomisk ersättning som utgår åt endera hållet.

Jag har nu blivit antagen till en tjänst som studiecoach (=läxhjälp, avlönat) på ett företag som i anställningsavtalet fastslår att den Anställde (jag i detta fallet) "får inte direkt eller indirekt bedriva ekonomisk verksamhet som konkurrerar med [Företaget]."

På ett sätt konkurrerar ju läxhjälpen på volontärbasis, men inte ekonomiskt då det inte utgår någon ekonomisk ersättning. Snabbt svar uppskattas då jag behöver ge besked snarast!

Tack för din hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Här gäller det att tolka vad som överenskommits i avtalet mellan dig och företaget, och direkt av ordalydelsen att döma är det inte vara några problem att du är volontär hos en frivilligorganisation då detta inte är en ekonomisk verksamhet och då du inte heller bedriver denna.

Jag tolkar detta som ett förbud mot konkurrerande verksamhet vilket innebär att du inte får t.ex. starta ett eget företag som har samma inriktning och som strävar efter ekonomisk vinning, att jobba som volontär däremot är helt okej!

Med vänliga hälsningar

Rådgivare