FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/06/2018

Föranleder ett samboförhållande en skyldighet att betala mer underhållsbidrag?

Min sambo betalar barnunderhåll. Nu vill hans ex ha mer pengar i underhåll för att vi har dubbla inkomster. Hur fungerar det?

Lawline svarar

Hejsan!

Har du en underhållsskyldighet?
Underhållsbidrag kan endast betalas av antingen en förälder eller en person som stadigvarande bor med en förälder om de är gifta och föräldern har vårdnaden av barnet. Att vara sambo kan således inte föranleda en underhållsskyldighet för ett barn som inte är sitt eget, föräldrabalk 7kap 5§.

Är din sambo skyldig att betala högre underhållsbidrag?
Underhållsbidrag bestäms genom den enskildes nettoinkomster. Ett samboförhållande föranleder inte en högre nettoinkomst för den enskilde och kan således inte läggas till grund för ett högre underhållsbidrag, föräldrabalk 7kap 3§ (det står inte uttryckligen i lagtext men tillämpas på detta sätt i praktiken).

Binh TranRådgivare