FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/10/2016

Föräldrarnas försörjningsplikt av 18 årig gymnasieelev

Hej! Skulle vara tacksam om ni kunde förklara vad som ingår i försöjningsplikten för en 18-årig tjej som går sista året på gymnasiet. I veckorna bor hon på internat. Så hon bor typ varannan helg hos mamman och varannan hos pappan. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Underhållsskyldighet regleras i 7 kap. föräldrabalken (FB) (1949:381) se här.

Huvudregeln för underhållsskyldighet är att föräldrarna tillsammans svarar för underhåll för barnet utifrån vad som är skäligt efter deras samlade ekonomiska förmåga enligt 7 kap. 1 § första stycket FB. Denna underhållsskyldighet sträcker sig enligt 7 kap. 1 § andra stycket FB fram till dess att barnet fyller 18 år eller studerat klart gymnasiet, dock högst fram till 21 års ålder. Eftersom Er dotter fortfarande studerar på gymnasiet och är under 21 år, gäller fortfarande Er underhållsskyldighet gentemot henne.

Var och en av Er ska efter egen förmåga ta del av kostnaderna för Er dotters underhåll enligt 7 kap. 1 § tredje stycket FB, dvs. en förälder som tjänar väsentligen mer än den andra föräldern ska betala del av barnets kostnader som motsvarar skillnaden mellan dennes inkomst och den andra föräldern. Det kan således inte vara aktuellt att exv. kräva likadelning av kostnaderna för internatet om den ena förälderns ekonomiska förhållanden är väsentligen mer begränsad än den andra förälderns. För att öka barns möjlighet att få ett korrekt underhåll gavs juli 2014 socialnämnden i uppdrag att erbjuda särlevande föräldrar samarbetssamtal om barnets försörjning, ni kan vända Er dit om ni behöver medling i frågan.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare