FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/02/2019

Förälders underhållsskyldighet vid studier på komvux

Hej,

Jag är sjukskriven och får, förutom sjukpenning, försörjningsstöd.

Jag har 2 söner som är 19 år och studerar gymnasium heltid på komvux för att få fullständiga gymnasiebetyg.

Socialtjänsten anser att gymnasiestudier på komvux inte räknas som gymnasiestudier och att jag då inte är försörjningsskyldig tills dom är 21.

Vad jag kan se i föräldrabalken är jag som förälder underhållsskyldig och även försäkringskassa och csn håller med. Vad gäller?

Mvh//

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Precis som du skriver är man som förälder underhållsskyldig föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, men inte längre än det att barnet fyller tjugoett år. Sedan står det i föräldrabalken "Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning." (7 kap. 1 § st 2)

Vad som ska ge rätt till underhåll har diskuterats i praxis. Det jag kan utröna från praxis är om man t. ex har avbrutit studier i samhällsvetenskap och sedan återupptagit samma studier igen så faller det inte innanför bestämmelsen. Har man däremot studerat social linje och sedan bytt till "tandsköterskalinje" har man ansetts ha rätt till underhåll från föräldrarna (NJA 1990 s 49 III)

Om dina barn inte har någon avslutad gymnasieutbildning sedan tidigare är även det någonting som skulle kunna göra att studierna på Komvux anses falla under bestämmelsen, eftersom de inte avbrutit studierna under skolgången utan nu försöker få fullständiga betyg. Alltså föreligger underhållsskyldighet.

Lawline RådgivareRådgivare