FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/06/2016

Förälders underhållsskyldighet

Måste barnet betala skolfoto skulder då det fyller 18 år ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrars underhållsskyldighet regleras i föräldrabalken. Enligt 7:1 ska föräldrarna svara för barnets underhåll efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Enligt samma bestämmelse gäller denna skyldighet tills barnet fyllt 18. Dock gäller skyldigheten till barnet fyllt 21 om barnet går i skolan.

Svaret är alltså att du har en underhållsskyldighet för barnet om barnet är mellan 18 och 21 och går i t.ex. gymnasiet eller grundskola. Om denna innefattar att köpa skolfoton till barnet är omöjligt att ge ett generellt svar på utan måste avgöras utifrån barnets behov av det och barnets föräldrars samlade ekonomiska förmåga.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare