FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/02/2018

Förälder vägrar betala underhållsbidrag, vad gör jag?

Min sons pappa ska enligt underskrivet avtal betala 3000 kr i underhållsbidrag till vår son. Sonen har nu fyllt 18 år men går fortfarande i gymnasiet. Om pappan vägrar betala, är då min ända möjlighet att vända mig till en advokat och vem ska då betala den kostnaden?

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till oss för hjälp.

Frågor angående underhållsbidrag regleras främst i föräldrabalkens (hädanefter FB) 7 kapitel. Det finns även andra lagrum som reglerar underhållsstöd (ska inte förknippas med underhållsbidrag) men åter om detta.

Först kan vi konstatera att din sons pappa är underhållsskyldig enligt avtalet och enligt FB 7kap 1-2§. Trots att sonen är över 18 ska hans pappa betala underhållsbidraget om din son fortfarande går i skolan, det står i FB 7kap 1§ 2st. Han ska alltså enligt lag, betala sin underhållsbidrag.

Försäkringskassan
Om det är så att han vägrar betala kan du gå till försäkringskassan och få utbetalning av dem, maxbeloppet är emellertid 1723kr för underhållsstöd från försäkringskassen. Underhållsstöd är benämningen på pengarna försäkringskassan betalar ut medan din sons pappa inte vill/kan betala underhållsbidrag. Du kan ansöka genom att klicka här. Det står att det tar max 6 veckor att få ett besked.

Hur kräver du underhållsbidrag
När det gäller att kräva att din sons pappa ska betala sitt underhållsbidrag så kan inte försäkringskassan göra något utan då bör du vända dig till en jurist för att få fallet processad i domstol. Du kan vända dig till en av våra egna jurister genom att klicka här.

Vem betalar domstolsprocess
Dessa kostnader består av till exempel juridiska ombud och kostnader för bevisning. Som huvudregel ska den förlorande parten betala den andras rättegångskostnader. Om ni skulle ingå en förlikning angående underhållsbidraget måste vardera parten vanligtvis betala sin egen rättegångskostnad. Dock om det är fråga om ett mindre mål rörande en mindre summa pengar kan det vara ett förenklat tvistemål och i dessa fall får normalt vardera parten själv stå för sina rättegångskostnader, rättegångsbalk, 1kap 3§.

Jag rekommenderar vidare att du hör av dig till försäkringskassan och socialnämnden för att få vidare information om hur du kan gå till väga!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare