FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/01/2019

För- och nackdelar med preskription inom straffrätten

Vilka för och nackdelar ser ni att det finns med preskription inom straffrätten?

Hur påverkas en åklagare av att det finns olika preskriptionstider?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De fördelar med preskription som brukar tas upp är exempelvis att vissa brott inte ska kunna ligga öppna trots att man sannolikt inte kommer kunna lösa de på grund av att det har gått för lång tid. Ett annat argument är att en person som är misstänkt men där det tar lång tid att utreda fallet inte ska ha ett ständigt straffhot över sig. Ett annat argument är att en person inte bör dömas för ett brott som denne har begått för flera år sedan, exempelvis kan det vara en situation där man begick ett brott i tonåren, men man har sedan ordnat upp sitt liv.

Preskription gäller inte för vissa typer av allvarlig brottslighet som exempelvis mord och man kan inte göra en individuell prövning utan preskriptionstiderna gäller oavsett individuella faktorer.

De nackdelar det finns med preskription är såklart att ett eventuellt brottsoffer aldrig kan få upprättelse som de allra flesta vill ha när man har blivit utsatt för ett brott. Ett annat argument kan vara att gärningsmannen kan komma undan straff för den brottslig gärning genom att exempelvis hålla sig undan och vänta ut preskriptionstiden. Ny teknik kan också göra att avgörande bevisning kan lättare tas fram efter flera år, och där blir det då problem om preskription har inträtt.

Preskription påverkar åklagaren genom att det sätter press på åklagaren att få klar utredningen om preskriptionen börjar närma sig. Det kan också sätta press på åklagaren att stärka misstankegraden för en redan misstänkt person och därmed kunna häkta personen. Det är nämligen så att det sker preskriptionsavbrott om en misstänkt person häktas. En åklagare ska inte åtala någon för brott när preskription inträtt men om åklagaren trots allt gör det så ogillas talan av domstolen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lovisa SidénRådgivare