FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/08/2014

För att överlåta fastighetsandel krävs mer än att ingå äktenskap

Hej nu har vi gift oss jag äger 100% av huset, behöver vi göra något nu jag vill att min fru skall äga 50% av huset, räcker det med att vi är gifta nu ? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du vill att din fru ska äga 50 % av huset räcker det inte med att ni bara är gifta. Genom äktenskapet förs inte någon äganderätt över till din fru utan du är fortfarande ensam ägare till huset. Den skillnad som äktenskapet medför blir dock aktuell vid en eventuell skilsmässa.

Då ska en bodelning göras där makarna delar lika på det giftorättsgods som de tillsammans har. Om huset inte utgör enskild egendom kommer det att ingå i en bodelning och på så sätt kommer husets värde att delas mellan er.

Men för att äganderätten ska gå över till din fru måste du skänka 50% till henne. Detta gör du enklast genom att skriva ett gåvobrev där du överlåter 50% av fastigheten till henne. Gåvobrevet måste sedan registreras hos skatteverket innan lagfart kan sökas. Mer information om hur det går till finns på skatteverkets hemsida.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare