FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2018

För att dömas för brott måste det finnas ett otillåtet risktagande

Om man köper flygbiljett för att komma undan personen och personen har i förhoppning att planet ska krascha. Har hen begått en brottslig gärning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna dömas för ett brott måste en gärning innefatta ett otillåtet risktagande och uppsåt (som huvudregel). Om gärningen innefattar ett tillåtet risktagande kan personen inte dömas för något brott, oavsett om personen haft ett ont uppsåt.

En person har ont uppsåt om den köper en flygbiljett till en annan person i förhoppningen att planet ska störta och denna person ska dö. Som sagt krävs dock även ett otillåtet risktagande.

Är köpet av en flygplansbiljett ett otillåtet risktagande? Eftersom det alltid finns en risk att ett plan störtar kan det inte klassas som ett otilltåtet risktagande.

Det innebär alltså att personen inte kan dömas till något brott eftersom det inte föreligger något otillåtet risktagande. Uppsåtet spelar i det fallet ingen roll.

Notera dock att fallet blir ett annat ifall personen visste att just det aktuella planet skulle störta av någon anledning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare