Flyttstädning allmänt krav

Vad gäller vid flyttstädning om det inte finns med i hyreskontraktet gällande hyrd villa?

MVH B--t I------n .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmän vårdplikt av "lägenheten"

Regler om hyrda bostäder finns i 12 kap Jordabalken. Flyttstädning nämns inte i detta kapitel ordagrant, men det finns en allmän vårdplikt av det som i lagen kallas för "lägenheten"(12 kap 24 § Jordbalken). I lagen betyder "lägenheten" både hus och bostadsrätter, vilket innebär att det gäller även er(12 kap 1 § Jordabalken).

Den allmäna vårdplikten innefattar att hålla det rent och städat. Eftersom det är allmänt vedertaget att flyttstädning ingår i att flytta torde detta medföra en skyldighet att flyttstäda.

Kort svar

Flyttstädning är sannolikt obligatoriskt även om det inte står något i kontraktet.

_________________________________________________________________

Om du har fler frågor hjälper vi dig gärna även i framtiden

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare