Flyttar ut vid skilsmässa- vem betalar vad?

Hej, ligger i skilsmässa och nu är vi oense om pengar. Eventuellt kommer jag att flytta ut innan honom. Kanske en eller två månader. Är det så rimligt att jag ska betala hälften av alla kostnader vi har för huset. Alltså lån, amortering, sopor, vatten, el osv, när jag inte ens nyttjar el eller vatten. Såklart betalar jag hälften av vad själva boendet kostar, alltså lån och amortering eftersom att jag står på lånen också. Eller vad gäller egentligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att ni ansökt om äktenskapsskillnad innebär inte att ni blir skilda med en gång rent juridiskt. Alltså är ni gifta tills domen från tingsrätten har vunnit laga kraft (efter tre veckor från att tingsrätten meddelat domen att ni skilt er). Detta betyder att ni båda delar på alla kostnader enligt 1 kap 4§ Äktenskapsbalken tills dess. Det bör tilläggas att även om du skaffar ett eget boende och får kostnader ska även dessa kostnader delas på hälften mellan er.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och tveka inte att fråga vid ytterligare frågor!

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare