Flytta utan samtyckte trots gemensam vårdnad om barn

Går det att flytta till annan stad utan samtycke trots gemensam vårdnad om barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga framgår det inte huruvida barnet ska flytta med eller inte, men i mitt svar utgår jag ifrån att barnet ska flytta med.

I Sverige utgår man alltid från barnens bästa då man ser till vilken vårdnadsform som ska gälla, enligt 6 kap. 2a § föräldrabalken (FB). För att fortsatt ha gemensam vårdnad vid en flytt till annan stad krävs det ett godkännande från den andra föräldern. Man får nämligen inte fatta ett ingripande beslut i barnets liv utan samtycke från den andra föräldern. Med detta menas att man exempelvis rycker upp barnet från den trygghet som finns i form av förskola och skola. Skulle du som förälder flytta till en annan stad och ta ditt barn med dig, trots att ni har gemensam vårdnad, så bryter du faktiskt mot lagen (egenmäktigtighet mot barn).

Dock innebär inte gemensam vårdnad att barnets tid ska disponeras exakt lika och enligt hälften-hälften-modellen. Det går att ordna på andra sätt, till exempel varannan vecka, var tredje helg och så vidare. Men man måste komma överens med den andra föräldern också.

Skulle det vara helt omöjligt att övertyga den andre föräldern om flyttens fördelar, något som inte är ovanligt i detta sammanhang, återstår alternativet om att söka ensam vårdnad. Här får man vara beredd på att det dels handlar om en ganska lång process och att man dels bör se över så att det ombud man anlitar har tillräcklig erfarenhet och kunskap om vårdnadstvister. I ett sådant här fall där inget brottsligt ligger bakom ska man förmodligen ha sina förväntningar lågt ställda. Som sagt; man utgår från att gemensam vårdnad är bäst för barnen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare