Fler än föräldarna närvara vid samarbetssamtal

Hej,

Har idag en son på 5 år som vi har delad vårdnad över. Vi har svårt att komma överens om ändringar då hon jämt sätter sig på tvären. Ett stort problem är hennes mamma som varit jobbig även under förhållandet, hon styr och ställer. Nu efter separationen så märker ja att hon för barnets mammas talan och bidrar till att konflikten bara blir värre. Det jag undrar över är ifall hon vid ett samarbetsavtal har rätt att närvara?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Samarbetssamtal är ett socialt arbete med er som föräldrar. Det är ni som förälder som mötet är till för eftersom att ni utan att behöva till domstol ska kunna kommunicera på ett sätt som är för ert barns bästa 6 kap. 18 § https://lagen.nu/1949:381.

Jag skulle rekommendera dig till att vända dig till familjerätten i din kommun för att få ett säkert svar på hur de gör i denna typen av fråga.

Familjerätten kan säga att det krävs samtycke från den andra maken. För att någon annan utöver ni som förälder ska kunna närvara krävs det samtycke. Det är inte barnets mormor som du ska uppfostra ert barn. Som förälder har du ingen skyldighet att närvara vid ett samarbetssamtal utan det är en möjlighet syftat till barnets bästa. Det kan alltså tänkas att det krävs ett samtycke från din sida för att barnets mormor ska få vara med.

Rent lagligt har hon inte en rätt att vara med eftersom samarbetssamtal vänder sig till föräldrar men det innebär inte att hon inte kan närvara (kan bero på att det finns samtycke från båda föräldrarna eller att kommunen gärna låter andra i barnets liv än föräldrarna närvara). Återigen bör du kontakta familjerätten i din kommun för att få ett säkert svar.

Jennifer RönnerhedRådgivare