Finns en skyldighet att ingripa vid självmord?

Hej ! Har en allvarlig fråga.

Om jag ser eller hör att en människa är på väg att själv avsluta sitt eget liv. Vad har jag för skyldighet att ingripa och anmäla , och till vilken myndighet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Finns en skyldighet att ingripa vid självmord?

Först och främst kan vi klargöra att självmord inte är brottsligt, då för straffansvar för mord krävs att man berövar annan livet och inte sig själv (3 kap 1§ Brottsbalken). Frågan är därför om straffansvar kan aktualiseras för annan person som bevittnar ett självmord och inte ingriper. Typiskt sett krävs en aktiv handling för straffansvar, men ibland kan även underlåtenhet medföra att man begår ett brott. Antingen kan det vara fall då det framgår tydligt i det specifika lagrummet att underlåtenhet medför straffansvar, men straffbar underlåtenhet kan aktualiseras även när det inte framgår att underlåtenhet är kriminaliserat. En förutsättning för detta är att man befinner sig i en garantställning.

Vad är en garantställning?

En garantställning har effekten att det begränsar kretsen av personer som kan begå brott genom underlåtenhet. Gärningsmannen måste befinna sig i en garantställning för att det ska föreligga en särskild anledning för den underlåtande att ingripa (NJA 2005 s. 372). Alltså, den som befinner sig i en garantställning kan ha skyldighet att ingripa, exempelvis vid självmord. Vem som har garantställning kan vara exempelvis föräldrar, makar, badvakter, läkare och vårdpersonal som ska behandla patient, poliser som är i tjänst och lärare i förhållande till sina elever. Det kan också vara hundägare, där man behöver övervaka så att sin hund inte orsakar skador på olika sätt. Vidare kan en garantställning uppstå om det är jag själv som startat ett händelseförlopp, för i sådana fall har jag också en skyldighet att ingripa och avvärja så att inte en brottslig gärning uppstår. Det är alltså, sammanfattningsvis, personer som på olika sätt har någon form av skyldighet att ingripa. Det kan vara att man har ett specifikt yrke som gör att man har skyldighet att agera, eller att man har en viss överordnad position och ansvar över annan.

Garantställningens gränser

En garantställning sträcker sig dock inte hur långt som helst. Med tanke på att personen försätter sig själv i den aktuella positionen vid självmord, så kan man inte kräva att någon annan ska behöva utsätta sig själv för fara bara för att rädda den andre.

Sammanfattning

Om man befinner sig i en garantställning har man en skyldighet att ingripa på så sätt att man avvärjer skadan. Man har också en skyldighet att avvärja skada om det är så att man själv har startat ett händelseförlopp. På vilket sätt ingripandet sker varierar från fall till fall, men det viktiga är att man avvärjer riskerna så att inte skada uppstår. Det finns dock gränser - det bör inte ställas krav på att ingripa om man själv kan försätta sig i fara.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare