FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/07/2015

Finns en skyldighet att betala underhåll enligt norska regler?

Hej,

Jag har en dotter Boende i Norge(som jag inte har någon kontakt med)(Jag bor i Sverige) som just fyllde 18 år.Nu fick jag en varsel om vidare stöd från någonting som heter NAV (I Norge) gällande det dotter.Trodde att jag inte behövde betala någon stöd efter 18 års ålder.

Dessutom har jag vid skilsmässa betalde 250 000 kronor(det finns ett skriven avtal) som skall göras tillgängliga till samma dotter(då hon blir vuxen dvs 18 år) för studier eller annat behov.

Bör jag inte slippa betala understöd, vad gäller det.

Tack for hälp

Mvh/M

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § lagen om indrivning i Sverige av underhållsbidrag, fastställda i Danmark, Finland, Island eller Norge ska en norsk myndighets beslut om underhållsskyldighet erkännas och verkställas i Sverige, vilket i klarspråk innebär att beslutet är bindande för dig.

Det kan dock vara värt att höra av sig till NAV och antingen överklaga eller försöka få myndigheten att ändra sitt beslut. Myndigheten kanske inte kände till att du redan hade åtagit dig att betala 250 000 kr? I så fall kanske de kan väga in denna summa i sin bedömning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare