FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/12/2018

Finns en lagstadgad skyldighet att nollställa alkolås vid byte av busschaufför?

<p>Är jag skyldig enl lag, att nollställa alkolåset på buss, när jag lämnar över till en annan kollega?</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik lag som säger att du har en skyldighet att nollställa alkolåset när du lämnar över till en kollega men det finns lagar som reglerar situationen att en inte får vara alkoholpåverkad vid förande av ett fordon [exempelvis 4 § lag [1951:649]om straff för vissa trafikbrott]. I ordningslagen står det uttryckligen att varken passagerare eller chaufförer får förtära alkohol på bussen. En chaufför får dessutom givetvis inte heller vara påverkad av alkohol när hen ska köra bussen [4 kap. 4 och 7 §§ ordningslagen].

De flesta bussföretag har en policy som säger att alkoholförtäring innan körning är totalförbjudet, och när alkolås finns på en buss finns även krav på att varje person som ska köra ska blåsa för sin del. Detta har till stor del att göra med den s.k "nollvisionen" som innebär att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken. Man använder då alkolås som en slags kvalitetssäkring för att öka trafiksäkerheten och också trygga personerna som väljer att åka buss. Nu vet jag inte vilken policy som gäller på ditt bussföretag men eftersom ni har alkolås finns det säkerligen någon bestämmelse i er policy om era skyldigheter gällande alkolåset. Om du inte nollställer alkolåset på din arbetsplats skulle du gå emot policyn, då hela syftet med ett alkolås är att kontrollera varje enskild persons eventuella alkoholpåverkan. Ditt agerande kan leda till att du får sparken eller i vart fall blir varnad. Att inte följa en policy kan nämligen anses vara en skälig grund för uppsägning.

Min slutgiltiga bedömning

Som svar på din fråga skulle jag då vilja säga att det inte finns en specifik lag som säger att du har en skyldighet att nollställa alkolåset när du lämnar över till en kollega, utan det finns främst bara lagar om att en förare inte får vara påverkad eller förtära alkohol på bussen. Du kan däremot ha en skyldighet genom en policy på bussföretaget och om du inte nollställer alkolåset skulle det kunna ses som en giltig anledning för att säga upp dig eftersom du därmed går emot en policy som har till syfte att säkra trafiken. Eventuellt skulle ditt agerande kunna föranleda en varning istället för uppsägning, men det är upp till arbetsgivaren att bedöma detta.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare