FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/02/2019

Finns det undantag för kravet på bodelning vid dödsfall?

Det lär finnas möjlighet till att inte göra bodelning vid dödsfall där den ena makan/maken avlidit. Vilka är kraven för ett sådant undantag?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder till oss på Lawline!

För att svara på frågan behöver man gå in och titta på reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB).

Inledningsvis går det att konstatera att huvudregeln är att en bodelning ska göras, och att utrymmet för avvikelser är små (9 kap 1 § första stycket ÄktB). Det finns dock undantag och situationer där kravet på bodelning kan se olika ut.

Det första är undantaget från bodelningskravet om makarna endast har enskild egendom (9 kap 1 § första stycket ÄktB). Enskild egendom kan uppstå exempelvis genom äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev och förutsätter att det är särskilt uttryckt i respektive handling. Utgångspunkten är annars att all egendom är giftorättsgods som ska ingå i bodelningen.

Det andra är möjligheten för den efterlevande maken att begära att vardera sidan ska få behålla sin andel av giftorättsgodset (12 kap 2 § första stycket ÄktB). En bodelning måste då utföras men istället för att dela lika på egendomen behåller man sin egen egendom. Vid dödsfall sker fördelningen mellan efterlevande make och den avlidnes arvingar.

Det tredje är möjligheten att förenkla förfarandet vid bodelningen. Det blir aktuellt om den avlidnes tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet (20 kap 8 a § ÄB). Det går då bra att endast skicka in en dödsboanmälan till Skatteverket istället för en bouppteckning.

Sammanfattningsvis går det notera att kravet på bodelning gäller i de flesta fall. Undantag gäller när det endast finns enskild egendom. I övrigt finns det alternativ som av olika anledningar kan förenkla bodelningen.

För mer information om kraven för bodelning rekommenderar jag dig att besöka Skatteverkets hemsida.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare