Finns det några formkrav på gåvobrev och förskott på arv?

Det har visats ett gåvobrev 1,5 år efter vår mammas bortgång när det nu pågått en arvstvist nästan 1 år där det står att det inte är förskott på arv. Vad ska stå i ett gåvobrev för att det ska vara giltigt, behöver inte summan framgå när det gäller pengar och personnummer på givaren, mamma, och mottagaren, en av 4 bröstarvingar? Om det inte står en summa hur ska vi andra bröstarvingar veta hur mycket och vad det är för pengar gåvan avser?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för att gåvobrev ska vara giltiga kan variera beroende på vilken typ av egendom det är som gåvan avser. Reglerna kring gåvor finns att tillgå i 4 kap. jordabalken (JB). Jag misstänker att din fråga också innehåller inslag av huruvida det finns några formkrav på förskott på arv eller inte. Reglerna om arv och eventuella arvsförskott finns i ärvdabalken (ÄB).

Formkrav på gåvobrev?

Jag förstår det som att gåvobrevet som ni hittat innehåller en gåva i form av pengar. Sådana gåvobrev har inga formkrav för att vara giltiga. När pengarna bytt ägare har gåvan gått igenom och det är egentligen det enda som krävs.

Det kan vara bra att veta att ett gåvobrev som innehåller en gåva i form av en fastighet måste uppfylla fyra formkrav för att vara giltigt (4 kap. 29 § JB). Ett sådant gåvobrev måste då innehålla:

  1. En skriftlig viljeförklaring om att det rör sig om en gåva
  2. En upplysning om fastighetens namn
  3. En förklaring av hur mycket av fastigheten det är som gåvan avser
  4. En underskrift från både gåvogivaren och gåvotagaren

Om jag har förstått det rätt handlar det dock inte om någon gåva i form av fastighet. Informationen ovan är därför irrelevant sett till din fråga, men det kan som sagt vara bra att veta om ändå med tanke på att det verkar som att du har koll på att en del gåvor måste uppfylla formkrav för att gälla.

Formkrav på förskott på arv?

Allt som ett barn får av sina föräldrar i gåvoväg antas vara förskott på arv om det inte framgår att så inte ska vara fallet. Det innebär att om man mottagit en gåva som inte ska utgöra förskott på arvet så ska det uttryckligen stå i ett gåvobrev. Det bryter i så fall presumtionen om att alla gåvor utgör förskott på arv. Några ytterligare formkrav än så finns inte vad gäller förnekanden om förskott på arv.

Sammanfattning och svar

Ett gåvobrev som innehåller en gåva i form av pengar är giltigt oavsett hur gåvobrevet upprättats. Det behöver inte framgå i gåvobrevet hur mycket pengar som ingår i gåvan eller personuppgifter till varken gåvogivaren eller gåvotagaren. Ett råd kan dock vara att i framtida eventuella egna gåvobrev ändå ange sådana detaljer för att undvika oklarheter och frågetecken som nu verkar ha uppstått. Vidare räcker det med att det står i gåvobrevet att gåvan inte utgör förskott på arv för att en sådan sak ska vara gällande. Utan att veta precis vad som stod i gåvobrevet låter det alltså som att gåvobrevet är giltigt (kraven för det är ju inte så höga). Om det inte framgår hur mycket pengar som gåvan avser handlar det snarare om en bevisfråga för den som fått gåvobrevet. Det påverkar med andra ord inte det faktum att gåvan är giltig.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om jag missuppfattat något får du gärna höra av dig på nytt och förtydliga din fråga och omständigheterna något så försöker jag hjälpa dig på nytt.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare