FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2018

Finns det något lagstadgat som ger mig rätten att bestämma över mitt arbetsschema?

Hej! Jag jobbar som lokförare på Arriva Tåg i Skåne. Är ensamstående förälder till två barn på 6 & 8 år. Jag undrar om jag har lagstadgad rätt till anpassat arbetsschema för att få mer tid med mina barn? Eller är det upp till arbetsgivaren att tolka reglerna fritt efter deras önskemål?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.Hej, och tack för din fråga.

Arbetsgivaren har en bestämmanderätt över sin organisation med den så kallade arbetsledningsrätten, vilket ger en arbetsgivare rätt att leda och fördela arbetet. Arbetsgivaren får fritt bestämma vilka arbetsuppgifter och arbetstider som är kopplat till anställningen. Arbetsledningsrätten står inte skriven i någon speciell lag men anses som en rättsgrundsats av arbetsdomstolen.

Lagtexten uttrycker vissa begränsningar till arbetsledningsrätten. Vad det gäller arbetstider kan en arbetsgivare inte omplacera en arbetare till nattskift om detta är något som vanligtvis förekommer till anställningen. Anställningsavtal och kollektivavtal kan också begränsa arbetsledningsrätten.

Din fråga
Det finns inget direkt lagstadgat som ger dig rätten att anpassa ditt egna schema, då din situation inte är tillräckligt unik. Arbetsigvaren har rätten att bestämma själv över ditt arbetsschema genom deras arbetsledningsrätt. Min rekommendation är att du vänder dig till din arbetstagarorganisation om det finns något i kollektivavtalet som kan vara till din fördel.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för dig.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare