FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2018

Finns det någon fördel att gifta om sig innan bodelning har gjorts avseende tidigare äktenskap?

Hej!

Finns det någonting att vinna på att gifta om sig innan bouppdelningen efter skillsmässa? Exempelvis i husförsäljning, om ena parten hinner gifta om sig och den nya makan flyttar in innan bouppdelning gjorts. Får då den fd makan mindre av kakan från husförsäljningen sedan om hon (som hon förstås gör) flyttat ut? Finns det några andra fördelar att hämta?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring om det finns några specifika, ekonomiska fördelar med att gifta om sig före det att bodelning har gjorts omfattande giftorättsgodset (dvs. all gemensam egendom inom äktenskapet) från det tidigare äktenskapet.

Frågor kring detta regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelningsprocessen
Vid äktenskapsskillnad bör en bodelning göras så snart som möjligt. Bodelningen börjar med att en så kallad bouppteckning görs. En bouppteckning är en utredning där de f.d. makarna redovisar alla sina gemensamma tillgångar och skulder. De tillgångar som ska redovisas är de som fanns vid tiden då makarna ansökte om skilsmässa dvs. den så kallade brytdagen. Tillgångar som tillkommit efteråt ska därför inte räknas in. När bouppteckningen är klar, ska tillgångarna och skulderna värderas. Tillgångarna ska ges ett värde som dessa har vid dagen för själva värderingen. Detta på grund av att ex. den gemensamma bilen som fanns inom äktenskapet vid brytdagen med största sannolikhet att minskat i värde på värderingsdagen.
Efter värderingen så görs lottläggningen (där de f.d. makarna bestämmer hur tillgångarna ska fördelas) och sedan upprättas ett bodelningsavtal där bodelningen fastställs. Tillgångarna delas upp på ett valfritt sätt och sedan räknas det ut hur mycket den ena parten eventuellt måste betala den andre för att "lösa ut" denne.
(9 kap. 2 § ÄktB).

Brytdagen och värderingsdagens betydelse
Eftersom att bouppteckningen enbart tar upp tillgångarna som fanns vid brytdagen och till det värde som den har vid värderingsdagen, så spelar det ingen roll att ett nytt äktenskap har ingåtts innan bodelningen har utförts. Det nya äktenskapet påverkar inte att den gemensamma bostaden tas upp i bouppteckningen och värderas med det värde som den har på värderingsdagen. Den maken som gifter om sig får ingen bättre eller större rätt till ex. en bostad som är giftorättsgods och som ska bli föremål för en bodelning.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare