Felaktigt arvskifte

Hej!

C dog för två år sedan. C hade tre barn med tre olika män. Yngsta barnets far var Cs man fram till 1990 då han dog. De ägde då gemensamt en villa centralt i en populär stad.

Yngsta barnet tog över lånen och fick villan. Då C dog 2013 framkom felaktigt att äldsta sonen bortadopterats. Det tog halv annat år att få upprättelse hos Skatteverket. Sonens personakt är nu rätt och han är son till C. Sonen har begärt att bodelningen görs om. Systern river nu himmel och jord, anlitar advokat och ser ingen orsak till att dela arvet, några få tusenlappar. Dottern hävdar att modern inte ens ägde sitt bohag vid dödsögonblicket.

Har sonen rätt till något arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt 16 kap 4 § ärvdabalken förlorar en arvinge sin rätt att göra anspråk på ett arv efter att tio år har passerad sedan dödsfallet. Det innebär alltså sonen har rätt att göra anspråk på arvet innan denna tid har passerat. Detta medför vidare att övriga arvingar kan bli skyldiga att återbörda en del av den egendomen som har utgått.

För vidare läsning hänvisas till Agell, Anders, Verkan av arvskifte när faderskapspresumtion senare blivit hävd. Ett av många tänkbara fall då deltagarkretsen vid arvskifte inte överensstämt med senare klarlagda förhållanden, i: Juridisk tidskrift, Vol. 1997-98, nr 4, 1132-1148.

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp med att hantera tvisten kan du vända dig till Familjens jurist.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare