Felaktig uppsägning på grund av rykten?

Jag blev uppsagd 22/1-18. Anledningen, enligt ledningen, var att de hade enligt ryktesväg hört att jag pratat illa om cheferna, schemaansvarig samt mina kollegor - vilket jag försökte förklara inte var sant. De vägrade lyssna och jag blev uppsagd, en månad uppsägningstid. Fick dock inte skriva på något avskedsbeslut eller liknande, som jag varit med om tidigare. Är jag felaktigt avskedad?

Lawline svarar

Hej och tack för du ställt din fråga till Lawline!

Utgångspunkt

Det verkar som att du har blivit uppsagd p.g.a. personliga skäl enligt 7 § 4 st Lagen om anställningsskydd (hädanefter LAS). Ett annat sätt att bli uppsagd är om det råder arbetsbrist. Den centrala frågan man måste ställa sig när man blivit uppsagd på det sättet du beskriver är om uppsägningen varit sakligt grundad, vilket följer av 7 § 1 st LAS.

Har du blivit felaktigt uppsagd - m.a.o är uppsägningen saklig?

Prövningen om uppsägningen är att se som saklig kan delas upp i 5 punkter

För det första ska arbetsgivaren uppge skäl för uppsägning till dig. Den ska vara skriftlig om du begär det (9 § LAS)

För det andra ska skälet till uppsägningen vara acceptabelt. Varje skäl som har relevans för anställningsförhållandet kan vara acceptabelt. Arbetsgivaren måste dock innan uppsägningen ha utrett om den på annat vis kan lösa situationen. Vissa skäl är dock uttryckligen inte acceptabla, t. ex om det skett genom diskriminering eller på grund av att du är medlem i facket.

För det tredje måste skälet som arbetsgivaren vara reellt. Den får enligt domstolspraxis inte grundas på rykten eller lösa antaganden Normalt ligger bevisbördan på arbetsgivaren att styrka att det som denne påstår inträffat.

För det fjärde gör en helhetsbedömning av din lämplighet som arbetstagare. Det är inte alltså så att handlingen (om det kan styrkas att den inträffat) ska ligga till grund för bedömningen, utan vad dessa säger om dig som arbetstagare.

Det sista momentet är att man betraktar arbetsgivarens skyldighet att överväga alla skäliga möjligheter att genomföra förändringar utan att säga upp dig, till exempel genom att bereda annat arbete hos sig om detta skäligen kan krävas, se 7 § 2 st LAS. En uppsägning ska enligt förarbete till lagen vara en sista utväg

I en samlad bedömning utifrån det du beskrivit (även om jag inte känner till alla omständigheter) så verkar det som att arbetsgivaren inte haft sakliga skäl för att säga upp dig. Detta beror främst på att denne inte visat att skälet, alltså att du skulle ha pratat illa om dina kollegor, är reellt. Dessutom verkar det som att ledningen inte tillräckligt övervägt skäliga möjligheter att du ändå ska få fortsätta arbete. Uppsägning är som sagt en sista utväg.

Vad kan du göra?

Om du anser dig ha blivit felaktig uppsagd kan du yrka på att ogiltigförklara uppsägningen, se 34 § LAS. Då måste du underrätta din arbetsgivare senast två veckor efter att du blev uppsagd. Om du inte informerats om detta av arbetsgivaren så är tidsfristen en månad från att uppsägningen upphörde, se 40 § LAS.

Även om en talan om ogiltighet inte har väckts enligt ovan, har du rätt att kräva skadestånd om uppsägningen inte är gjord på sakliga grunder. Enligt 38 § LAS kan du då kräva skadestånd för 1) den ekonomiska skada som du kan ha lidit på grund av brott mot LAS och 2) ersättning för den kränkning som du utsatts för.

Det handlar alltså om korta tidsfrister och jag råder dig att kontakta ditt fackförbund om du är medlem i något så kan de hjälpa dig vidare.

Lawline RådgivareRådgivare