Felaktig tjänst enligt konsumenttjänstlagen

Hej Min dotter lämnade in en nygjord diamantring (vigselring) till en juvelerare i sin hemstad för att göra plattan på ringen i vilken briljanterna satt något större. Detta var inte ursprungsjuveleraren. När ringen var klar hämtade jag den hos juveleraren. Efter ca 1-1,5 månad föll en av briljanterna av. Juveleraren tog tillbaka ringen och satte i en ny briljant. Min fru såg någon vecka senare vid besök hos vår dotter att en av briljanterna inte glimmade som de andra. Juveleraren tog in ringen och sa att han skulle kolla den. Efter kontroll sa han att några av briljanterna var gula eller smutsiga. Han försökte göra rent dem med det gick inte. Vid vårt återbesök sa han att flera av briljanterna var av sämre eller mycket sämre kvalitet. Han skulle dessutom beställa en ny briljant för den han satt dit var något för liten. Jag framförde till juveleraren att problemet med den varierade briljantkvaliteten var hans. Därför att min dotter har ett äkthetsintyg som intygar att ringen innehåller 16 st briljanter till 0,008 ct och kvalitet Twvs. Den nye juveleraren har utan att fråga efter äkthetsintyg från förre juveleraren plockat ut samtliga 16 briljanter och satt in dessa igen (om det nu är samma briljanter??) på ringens nya platta. Han måste också kunna garantera samma kvalitet anser jag. Problemet är att nu gör han inte det och tar ansvaret ifrån sig när han lämnar ut ringen med flera av briljanterna till sämre kvalitet som han uttrycker det. Han säger sig bara ha plockat ut befintliga briljanter och satt dessa tillbaka igen och tar inget ansvar för att vissa briljanterna är av sämre kvalitet än vad äkthetsintyget säger när han lämnar ut den omgjorda ringen. Jag frågade juveleraren varför han inte reagerade när några av briljanterna visade en klart gulare nyans (som han uttryckte det) än de övriga helt vita (transparanta) som de andra var av. Han var själv förundrad över varför han inte reagerat, men han kunde inte svara på det. Denne juvelerare uppgav samtidigt att han använde endast briljanter av samma kvalité som fanns på ringen från början. HUR är rättsläget för min dotter i detta fall? Kan min dotter kräva att juveleraren som gjort den nya plattan på ringen också lämnar samma garanti som ursprungsjuveleraren? Förklaring: ct = karat Twvs= Top Wellington very small inclusions. Detta är en av de högsta kvalitetsklasserna.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni kontaktar LawLine med era frågor!

I ert fall är det konsumenttjänstlagen som äger tillämpning. Ni har därför inte samma rättigheter mot den nya juvelaren som mot den ursprungliga. Den nya juvelaren har nämligen utfört en tjänst i det att han enbart gjort små tilläggsarbeten på ringen. Den ursprunliga juvelaren har sålt en lös sak och mot honom skulle därför användas en annan lag.

Om man ska anlägga ett juridiskt synsätt på det händelseförlopp du beskriver är utgångspunkten att du lämnade in en ring med ursprungliga och korrekta briljanter infogade i ringen. När du fick tillbaka ringen är de briljanter som är infogade i ringen inte längre korrekta och stämmer inte längre överens med den beskrivning du fått från din ursprungliga juvelerare. Frågan blir då om tjänsten du fått är felaktig.

Enligt konsumenttjänstlagen ses en tjänst som felaktig om resultatet kvalitativt är sämre än vad som får anses avtalat och om det är annorlunda. T.ex. ett hus målas i annan färg än som avtalats. Om vi för över detta på omständigheterna i ert fall kan vi sluta oss till följande. Ni lämnade in ringen för att juvelaren skulle ändra på plattan som höll fast briljanterna. Detta var alltså avtalet som gällde mellan dig och juvelaren. Det vill säga han skulle byta plattan men inte briljanterna. När juvelaren sedan på eget bevåg bytt ut och försämrat vissa av briljanterna föreligger ett fel eftersom det inte var någonting ni hade avtalat om. Som en liknelse har juvelaren, för att förhålla oss till exemplet ovan, målat huset rött när ni bad om att det skulle ha kvar sin blåa färg. Tjänsten är alltså felaktig.

Eftersom tjänsten är felaktig står ett antal möjligheter till ert förfogande. Ni kan kräva att felet ska avhjälpas, göra avdrag på priset, eller häva avtalet. Dessutom har ni möjlighet att kräva skadestånd av näringsidkaren. Ni måste dock underrätta juvelaren om att ni anser att tjänsten är felaktig för att få behålla rätten till dessa påföljder. Med andra ord ska ni reklamera.

I ert fall föreslår jag att ni först och främst utnyttjar möjligheten till avhjälpande. Om näringsidkaren inte går med på att avhjälpa felet och sätta in korrekta briljanter kan ni sedan använda er av de andra påföljdsalternativen.

För att få tvisten prövad bör ni kunna lämna in ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Läs ARN:s instruktioner innan ni gör anmälan. Om ARN prövar ärendet fattas ett beslut om hur tvisten bör lösas. Besluten är dock bara rekommendationer. Men trots att beslutet inte kan verkställas följer 70-75% av alla företag nämndens beslut.

Hoppas att detta har hjälp er,

Om ni önskar svar på följdfrågor kontakta person.viktor@gmail.com

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare