FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt09/05/2023

Fel utbetald lön från okänt företag

Hej, Jag har fått en felaktig utbetalning till mitt konto. Har nu fått ett brev med återbetalningskrav. Enligt brev:et är det en felaktig lön från ett företag jag ej är anställd av. Återbetalningskravet är på lönen inkl skatten. Detta innebär att jag nu måste betala flera tusen kronor mer tillbaka. Vad har jag för skyldigheter och rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått en fel utbetalt lön från ett företag och nu kräver de att du ska betala tillbaka denna summa inklusive skatten som företaget har betalat i samband med löneutbetalningen.

condictio indebiti

I svensk rätt finns en princip som benämns condictio indebiti som innebär att den som har gjort en felaktig betalning ska få tillbaka beloppet från den som mottagit det. Det råder dock vissa undantag från denna princip som gör att mottagaren inte är skyldig att återbetala beloppet. Det gäller om det fanns god tro hos mottagaren, och därmed att denne varit omedveten om att utbetalningen var felaktig. Det gäller också om mottagaren inrättat sig efter betalningen, och därmed förbrukat pengarna.

Vidare gällande anledning till att företaget som felaktigt betalat ut lönen kräver tillbaka både lön och skatt är Skatteverkets regler. Arbetsgivaren ska redovisa avdragen skatt för varje enskild anställd per månad, och har inte längre rätt att justera skatteunderlagen på individnivå. Den som fått felaktig lön utbetald måste därav betala tillbaka både utbetald nettolön samt preliminärskatten som rapporterats till Skatteverket. Den justerade skatten får du tillbaka i samband med nästkommande års inkomstdeklaration, alternativt kan du begära en jämkning för omgående återbetalning av den justerade skatten från Skatteverket. Ta kontakt med Skatteverket för rådgivning hur du ska gå tillväga.

Arbetsgivaren kan godkänna att du delar upp återbetalningen. Det är inget man kan kräva men jag råder dig att föra en dialog med företaget för att se om ni kan hitta en överenskommelse.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare