FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/03/2018

Fel i vara vid köp av begagnad bil som rostar?

Hej! Jag köpte en begagnad bil privat på blocket för 36.000 kr i februari, i annonsen hade ägaren skrivit att bilen är rostfri och utvändigt stämmer det. Idag 21 mars besiktar jag bilen och det framkommer att båda inre sidobalkarna är kraftigt rostskadade och reparation kommer kosta ungefär lika mycket som jag köpt bilen för.. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När två privatpersoner handlar med varandra tillämpas köplagen. Här är det alltså inte någon fråga om konsumentförhållande, utan köpare och säljare anses jämlika. När man handlar begagnat på blocket betyder det alltså att man normalt inte har de rättigheter som man har som konsument.

I annonsen framgår att bilen du köpt är rostfri. Enligt 18 § köplagen gäller att varan är felaktig om den inte motsvarar vad som framgått av säljarens marknadsföring. Har säljaren påstått att bilen är rostfri, är det alltså att betrakta som fel i vara om bilen inte är rostfri. Dock ska här påpekas att säljaren inte ansvarar för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av varan, vilket framgår av 20 § köplagen.

Om du som köpare inte borde ha upptäckt rostningen vid köpet av bilen, och om felet inte beror på något du har gjort med bilen, har du rätt till avhjälpande av felet, prisavdrag, omleverans eller hävning enligt 30 § köplagen. Jag skulle i så fall råda dig att kontakta säljaren för att komma överens om något av dessa alternativ. Det smidigaste för er båda, då det rör sig om en begagnad bil, borde vara att du får prisavdrag eller pengar för reparation

Blir det strul med att komma överens med säljaren råder jag dig att kontakta en jurist. Vill du läsa mer i lagen klickar du bara på länken till köplagen ovan.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare