FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2014

Fel i vara och hävningsrätt

Vi har köpt en beg. barnvagn som säljaren köpt i feb, dvs en helt ny o fin vagn. När vi var och tittade på den så stod den ute på gårdsplanen och det blåste en del, de var en hästgård bör väl tilläggas. Då vagnen verkligen såg fin ut så slog vi till o köpte den med tillhörande tillbehör. Vi lastade in den i bilen och efter en stund i värmen så började vagnen lukta illa. Vi har konstaterat att det är kattkiss på vagnen och säljaren har katter, det har inte vi. Vi kontaktade säljaren samma kväll ang lukten och de tyckte det var skumt då deras katter inte kommer in där vagnen har förvaras. Vi har tvättat vagnen och försökt få bort lukten utan resultat. Kan vi häva köpet av vagnen?

Lawline svarar

Hej,

I mitt svar kommer jag att utgå från att den som sålde barnvagnen var en privatperson och inte en näringsidkare.

Vid köp mellan två personer där båda är privatpersoner är köplagen och dess regler tillämpliga så länge inte något annat har avtalats.

Hävning är en tämligen ingripande påföljd vid fel. För att det ska komma i fråga krävs för det första att lukten är ett fel i köprättslig bemärkelse. Fel föreligger när varan avviker från vad man med som köpare med fog kunnat förutsätta om varan (se Köplagen 17§). Det verkar sannolikt att kattkisslukt i en barnvagn får betraktas som ett sådant fel.

Nästa steg är att konstatera att felet fanns vid köpet, och att ni som köpare inte åberopa felet om ni borde ha känt till det vid köpet (Köplagen 20-21§§). För det fall att ni undersökte vagnen innan köpet blir det då en fråga om ni borde ha upptäckt lukten vid den undersökningen.

Även om felet förelåg vid köpet krävs att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för er som köpare och att säljaren insåg eller borde ha insett detta för att ni ska kunna häva köpet. (se Köplagen 39§) Beroende på hur starkt kattlukten gör sig gällande är det såklart möjligt att det är att betrakta som ett väsentligt fel.

Potentiella invändningar från säljarens sida skulle kunna bestå i ni inte meddelat hävning i skälig tid från det att ni upptäckte lukten.

Exakt hur en domstol skulle bedöma er hävningsrätt kan vara svårt att förutse, men det går definitivt att argumentera för att ni har rätt att häva köpet.

Jag hoppas svaret är till hjälp och att ni fått lite vägledning kring hur ni kan gå vidare.

Lawline RådgivareRådgivare