FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/10/2017

Fel i vara mellan privatpersoner

Hej!

Jag har en fråga angående ett traderaköp av en privatperson.

Jag köpte ganska dyra begagnade damkängor av känt märke, men det jag fick var barnkängor av samma märke. Passform och mått skiljer sig något pga att kängorna är utformade för barnfötter, och jag kan därför inte använda kängorna.

Dessutom är damkängorna av detta märke avsevärt dyrare än barnkängor.

Jag fick således något helt annat än vad som beskrevs i produktbeskrivningen på Tradera, och betalade dyrt för något som egentligen inte är så dyrt.

Nu menar säljaren, att eftersom hon själv inte kände till att det var barnkängor (som dock tydligt framgår av lappen inuti kängorna) så har hon rätt att vägra ett återköp.

Vidare menar säljaren att hon själv är lurad, av företaget som hon köpte skorna från, och menar därmed att hon går fri gentemot mig.

Jag skulle vilja veta vad som gäller här, och hoppas att ni kan hjälpa mig med information!

Har säljaren rätt att vägra ett återköp om hon kan bevisa att hon själv blivit lurad?

Jag är beredd att göra en stämningsansökan om det krävs, men då vill jag först känna mig säkrare på att jag har rätt till ett återköp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni båda är privatpersoner gäller köplagen i ditt fall. Den rättsliga grunden du hade kunnat åberopa i en rättegång för att få häva köpet är främst att det är fel i varan enligt 17 § köplagen. Enligt paragrafens andra stycke är varan nämligen felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. I ditt fall var det ju högst rimligt att förutsätta att det inte är barnkängor när de annonseras som damkängor.

Den relevanta följden i ditt fall är främst hävning av köpet enligt 39 § köplagen. Hävning enligt 39 § köplagen aktualiseras om felet har en väsentlig betydelse för dig och att säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Att säljaren själv anser sig ha blivit lurad innebär inte att hon "går fri" från att lura andra. Det är något som gäller mellan henne och den ursprungliga säljaren och kan inte överföras på tredje man, dvs dig. Det påverkar alltså inte din rätt till att hävda fel.

En annan följd av fel i vara är prisavdrag, enligt 37-38 §§ köplagen. Jag skriver det så du vet om att det finns, men eftersom du inte kommer kunna använda skorna alls lär det inte vara så intressant för dig. Ett prisavdrag motsvarar skillnaden mellan vad du betalade för skorna och vad skorna är värda i sitt felaktiga skick. (Om ni skulle gå till domstol skulle det här kunna vara ett exempel på ett andrahandsyrkande.)

Förklara för henne att varan är felaktig eftersom den avviker från vad du med fog hade att förutsätta och att du vill häva köpet. Om hon ändå inte går med på det kan du stämma henne i tingsrätten. Du bör dock tänka på att processer i domstolen kan ta väldigt lång tid. Dessutom kostar det att stämma någon inför tingsrätten. Dessa pengar får visserligen motparten betala om du vinner målet, men i slutändan riskerar även du att få betala både anmälningsavgiften och eventuella ombudskostnader om du förlorar målet. En process i domstol innebär alltid en risk för att man förlorar. Det handlar i slutändan inte om vem som har rätt - utan om vem som får rätt av domstolen. Det är upp till dig om du anser att du har en bra chans att vinna och är villig att lägga tiden och energin på att driva en process.

Om du behöver ytterligare hjälp kan du boka tid här med en av våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare