Fel i utförd tjänst - tatuering

Hej!

För drygt ett år sedan tatuerade jag mig i en professionell tatueringsstudio. Tatueringen är under all kritik. Inte det att den ser dålig ut, utan det att den står ut och kliar. Den är felgjord med andra ord. Jag måste nu ta bort den. Och det är inte billigt. Är det någon som ska ta ansvar för detta? Eller är det en risk man får ta. Jag menar, när jag gjorde tatueringen i en professionell studio så förväntade jag mig att den åtminstone skulle vara korrekt gjord. Tatueringar ska inte stå ut. Då har det blivit fel i processen, och tatueraren har tryckt för hårt och därmed har luft kommit in och förstört den.

Ska jag nu stå för detta?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Konsumenttjänstlagen är formellt sett inte tillämplig på tatueringstjänster, men används ändå i rättspraxis.

Enligt Konsumenttjänstlag (1985:716) 4 § så ska tatueringen göras fackmässigt. Om den avviker från fackmässighet, exempelvis om tatueringen blir oläslig efter ett par veckor, så ska tjänsten anses som felaktig (Konsumenttjänstlag 9 § första stycket, punkt 1). För att åberopa att tjänsten var felaktig mot tatueraren så måste du underrätta honom inom skälig tid efter att du upptäckte felet (reklamation). Dock anses alltid reklamation som du gör inom två månader efter att du upptäckte felet som att den är gjord i rätt tid (Konsumenttjänstlag 17 § första stycket). Du har då rätt att bl.a. kräva kostnadsfritt avhjälpande av felet (Konsumenttjänstlag 16 § första stycket och 20 § första och fjärde styckena). Dock ligger bevisbördan på dig för att visa att tatueringstjänsten inte var fackmässigt utförd och att det var den som var orsaken till att din tatuering blev felaktig. Att tatueringen inte blev som du tänkt dig räcker inte.

Om tatueraren nekar till avhjälpande av den felaktigt utförda tatueringen eller inte svarar på ditt krav inom skälig tid, vanligen två veckor, så kan du kostnadsfritt vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN kan pröva om du har lyckats visa att tatueringen inte är fackmässigt gjord, samt i sådana fall rekommendera en lösning av tvisten.

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare