FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/04/2018

Fel i nyligen köpt begagnad bil

Hej jag gick o köpte en begagnad passat haft den i fem veckor o nu har kopplingen gått sönder firman jag köpte den på säger att det kostar 13500 att laga jag undrar nu om jag kan häva köpet bilen har bara gått 8000mil dom så inget om att den var slut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till lawline med din fråga!

Om Köpte du den av en bilhandlare (ett företag)

När det finns ett scenario med en konsument och en näringsidkare så blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Denna ger ett lite starkare skydd till konsumenten (köparen).

Vad som kan anses som fel i denna situation finner vi i 16§ KKL. Det första du bör kolla på är om ni skrev ned något specifikt i köpeavtalet, om så är fallet så gäller det. Om avtalet inte är så specifikt så är det lagtext som gäller. Det viktiga här är att varan kan anses felaktig som säljaren inte har upplyst om vissa egenskaper säljaren känt till eller borde ha känt till och det är något du kan förväntas bli upplyst om. Detta är lite generella regler.

17§ KKL är något som är tillämpbart när det gäller köp av en vara i befintligt skick, exempelvis begagnade varor. Här spelar exempelvis pris in. Om du köpte bilen dyrt så kan du förvänta dig att nästan inga fel finns. Köpte du bilen billigt så har du mer anledning att förvänta dig att den är i sämre skick.

I 20-20a§§ KKL så finns det reglerat att säljaren ansvarar för fel som varan hade vid den tidpunkten men som visar sig max 6 månader senare. Här har det bara gått 5 veckor.

I huvudsak så kan man inte häva köpet när det är fel på varan. Det man dock kan kräva är avhjälpande, omleverans, ersättninge etc. Se 22§ KKL. Detta förutsätter fortfarande att ett fel föreligger och att felet är säljarens ansvar.

Sammanfattning

Om ni har skrivit något i avtalet gäller det. Är så inte fallet så föreligger ett fel beroende på om du köpte bilen dyrt eller om du fick den till ett bra pris. Oavsett så är det alltid bra att höra av sig och höra vad säljaren säger i frågan!

Om du köpte bilen av en privatperson

När ett köp sker mellan två jämbördiga parter (exempelvis två privatpersoner) så är det Köplagen (KöpL) som är tillämplig. Denna lag ger inte lika mycket skydd till köparen.

Även i denna situation är det avtalet som är det viktiga. Detta finner du i 17§ KöpL. I 18§ 2 stycket KöpL så tar man upp att varan kan anses felaktig om den inte stämmer överens med uppgifter som säljaren lämnat. Så om säljaren specifikt har sagt något i form med "kopplingen är som ny" så blir det ett fel i varan. Utfästelser är dock svåra att bevisa om de inte skrevs ner.

Även här finns samma regler om köp av varor i befintligt skicks om nämnt ovan. Detta regleras i 19 § KöpL.

Här finns en utökat undersökningsplikt i 20§ köpL, där du helt enkelt inte får åberopa fel som du kunnat anta vid köpet. Här hade du exempelvis kunnat provköra bilen.

Sammanfattning

Du skulle kunna påkalla åtgärder beroende på vad som står i avtalet eller om säljaren gjort utfästelser. I huvudsak fanns dock en undersökningsplikt för dig. Vilket gör det svårt i detta fall. Även i denna situation så är det alltid bra att höra av sig och höra vad säljaren säger i frågan!

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare